Sökt jobb

Idag var dagen då jag skulle ta tag i mitt liv. Så hette det. Jo då har lyckats söka 7-8 jobb denna dag och till och med ringt en bekants chef, så vi får se vad detta kan leda till. Har ringt och donat, så nu känns det som en bra start.

Man blir lite seg i huvudet av att sitta framför skärmen koncentrerad nästan en hel dag så en promenad i skogen ikväll var skönt!

Underbart att vara med flickorna igen och pussa på dem! Fia och Bella pratar jag förstås om.

Roligt att man varit utomlands 2 veckor och ö-luffat och mångas största fråga verkar vara att jag inte blivit brunare. Trodde inte riktigt det var brunheten det handlade om? Den försvinner inom två veckor så fråga något vettigare! :) Nej, jag är kanske inte så brun, men för att vara mig är jag faktiskt jäkligt brun. Dessutom ansträngde jag mig inte för att bli brun utan höll mig en del i skuggan och hade hög solskyddsfaktor. Så snälla sluta förundras nu :)

M; tack så mycket.

Clueless

I höst kommer det förändring till mitt liv. Stora förändringar.. Jag vet ingenting och det känns bra. Nu är det dags att starta om. Avsluta ett fint kapitel och börja skriva på nästa. Det kommer bli bra, det blir det alltid.

Hemma och vända

Igår blev en tvätt-förmiddag då vi hade ett berg av tvätt. Sen blev det en fika med Linn på Entré, har saknat henne så mycket dessa två veckor :) Kändes skönt att ses igen. Efter ett tag åkte vi hem till mig och åt soppa som jag lagade på förmiddagen och sen hade vi filmkväll - Hur många lingon finns det i världen. Som är baserad på en sann historia - hur bra som helst!

Det roliga var att jag såg på facebook att pappa skrivit att han nyss såg den filmen, igårkväll. Kul sammanträffande! Idag är det måndag och jag ska träffa Carro i eftermiddag för att sedan åka hem till familjen!

Ska vara i Krisitianstad tills fredag, kommer bli skönt! Varit underbart att vara i mitt hem igen, har hunnit städa och gjort fint här hemma. Sen när jag kommer tillbaka på fredag kommer jag med mina marsvin. Fia har inte bott hemma sen i juni och Bella har aldrig bott här, ska bli mysigt men ändå konstigt att ha husdjur igen. Älskar de små pälsbollarna.

Milos <3

Milos var den ö som överraskade mig mest, på ett positivt sätt. Det är en väldigt liten ö, det tar runt en halvtimme som längst att ta sig med scooter från en del till en annan. Jag blev förälskad och drömmer nu om att skaffa mig ett litet vitt hus och studera grekiska där under somrarna. På Milos kändes det verkligen som Grekland, då merparten av turisterna var grekerna själva. Vi var på ön onsdagkväll - lördagmorgon och under dessa dagar hyrde vi en scooter och åkte runt för att se några av de 27 olika stränder som det sägs att ön har. Det charmiga är att varje strand är sitt eget original. Vissa består av klippor vita som snö, vissa har mjuk sandstrand, andra är inramade av ett högt berg och vissa klippor är röda. Mina ögon var saliga av alla vackra vyer jag skådade och intrycket jag fick av vistelsen var...

så liten människan är på jorden. Det var så det kändes när man stod inför de stora klippor och berg som moder natur skapat.. Det är helt otroligt. Människorna här var trevliga och alla kunde bra engelska. Tyvärr var vi där under perioden då Meltemi-vinden blåser förbi öarna och detta märktes mycket på Milos. En av dagarna var det så vindigt vid vissa stränder att vi inte riktigt ville bada. Det var fortfarande varmt, men vinden var svalkande och sjukt stark emellanåt.

Här kommer ett hav av bilder, se och njut :)

Jag är sjukt het i hjälm har jag konstaterat!

Milos huvudstad, Adamas från utkanten.

PALEOHORI

POLLONIA

En klippa vi stötte på

SARAKINIKO

SÖTASTE BILDEN PÅ DILSHAD

FIROPOTAMOS

DEN LILLA "BYN" KLIMA

Jag skrev mina vykort från det ställe som bilden föreställde, här skrev jag till mormor&morfar från Klima.

FIRIPLAKA

BYE BYE MILOS

Detta var en våg av bilder, ville visa min kärlek :)

Santorini

Den ö som vi startade med var Santorini, vilket tog fem timmar med båt från Atén. Tips - åk ej med seajet. Man fick ej gå omkring på båten utan sitta på en och samma plats på ett säte som liknade flygplan. Inte så kul i fem timmar.

Hotellet på Santorini var helt fantastiskt (Smaragdi hotel) och ägarinnan var så otroligt gullig. Hotellet var uppbyggt som en liten by av små hus med lägenheter i, och en pool med barområde i mitten. Vi bodde i Perissa, vilket är byn med strand. Det finns bara en strandremsa på ön då de andra kusterna domineras av klippor och berg. Det är kul att ha sett ön men jag förstår inte riktigt vad alla pratar om, för jag kände bara att den är sjukt överskattad. Inte så vacker och genuin som jag hört utan väldigt turistig och trångt. Kanske försvinner charmen med vågen av turism som har sköljt över ön. Finns inte så mycket att göra på Santorini förutom att bada i Perissa, strosa i Thira (huvudstaden) eller titta på solnedgången i Oia. Detta innebar att det var sjukt mycket folk på dessa aktiviteter. Men visst var det mysigt att vakna, promenerad till butiken och handla färskt bröd och äta en långsam frukost på sin uteplats för att sedan sola och bada hela dagen lång. Det är ju alltid underbart att bara vara i värmen. Att spendera tre dagar där är fullt tillräckligt. Vi var i alla fall mycket utvilade efter att ha slappat på stranden mesta av tiden när vi lämnade ön på onsdageftermiddagen.

Solnedgång i Thira

Staden Thira på kvällen

Jag vid vårt mysiga rum

Porten mellan vårt rum och pool-delen

The beach

För att jag håller så roligt i håret här

Santorini var ödlornas ö - små söta mini-ödlor som sprang omkring. Och hundarnas ö, jag var lite rädd. Det var varmt och skönt, vi hade ingen temp men skulle chansa på kring 30, så det var perfekt.

Hemma igen!

Efter två veckor iväg känns det underbart att vara hemma igen. Idag längtade jag efter lägenheten, efter att laga egen mat, städa och fixa lite höstmysigt här hemma. Längtade efter att sätta igång och ta tag i hösten. Så när man kommer till Malmö var det 24 grader, inte helt fel det, inte direkt det rusket jag hade förväntat mig att komma hem till, som alla skrivit i sina sms.

Resan hem var inte att leka med, höll på att bli bestulna igen. Alltså igen syftar på när jag reste hem från Barcelona. Denna dag var det dock inte nära för jag höll mina hökögon på henne. Ett ungt par, stod nära oss på tåget och jag sa till Dilshad att de spanade in oss. Mycket riktigt hoppade de av samtidigt som oss och tjejen gick väldigt nära Dilshad när jag kollade bak. Spände ögonen i henne och hon gick upp för rulltrappan. När jag mötte henne där uppe kom hon och gick bakom mig, men då vände jag mig om och blängde jävligt irriterad på henne, då gick hon. Hennes kille kom och försökte tigga pengar på tåget men vi nekade honom, kanske därför man kände på sig att de spanade in oss. Man kan fan inte låta bli att få bekräftade fördomar när både dessa och de i Barcelona tillhör samma folkgrupp. Upp till er som läser att lista ut vilken, tror inte det tar er många sekunder.

Man vill ju inte ha fördomar men man får ju mer och mer när de blir bekräftade gång på gång. På flygplatsen tog incheckningen 1,5 timmar! Varför är utländska storstäder så SEGA i incheckningen? Hade en jobbig jävla brud som pratade ashögt bakom oss hela tiden och när vi skulle betala för vårt bagage kostade det hundra spänn mer än vad jag blivit informerad om. ush ush, men flygresan gick bra och när vi kom till Sverige var vi så lättade över att vara tillbaka, berättar mer om det sen.

Har funderat på hur jag ska berätta om resan, men tror jag postar ett inlägg om varje ö, lägger upp lite bilder och berättar mycket kort om det viktigaste, för mycket som hänt dessa två veckor :)

Resfeber

Har grym resfeber nu. Detta tar sig i uttryck genom att jag är lite gnällig och sur och har fjärilar i magen. Har fixat grejjer idag, växlat och varit på försökringskassan för att skaffa provosoriskt health insurance card. Tänk att Sverige ser till att när deras medborgare reser ska vi ha gratis sjukvård i andra länder på kommunala sjukhus, är inte det fantastiskt? Hoppas de inte kommer till användning dock. Jag är så himla nervös, vet ej varför.

Två veckor hemifrån, olika destinationer och mycket att hålla koll på. Det är väl skäl nog. Men jag ser fram emot det också, grymt mycket! Behöver nog komma dit för att febern ska gå om :) Tänk, snart är vi i Atén.

Atén - Santorini - Milos - Naxos - Atén. Ses och hörs den 27 augusti!!

Slapp dag

Vilken potatis jag varit denna dag! Har inte gjort mycket. Gick upp sent, efter frukost gick vi till biblioteket för att låna några roliga böcker inför resan. Fanns tyvärr inga men hittade en om Atén. Sen städade jag i och för sig lägenheten och toaletten, det var ju lite duktigt. Blev hungrig, gjorde american pancakes, så sjukt gott. Sen efter det har jag förtröttat mig själv.

Ska snart laga middag, håller på att tvätta.. Sen blir det nog inget mer denna kväll - känner mig lat :)

Sista jobbdag

Känns helt fantastiskt samtidigt som väldigt konstigt. Nu är jag ledig tills jag får ett nytt jobb. Det enda jag kan säga om att ha slutat är att det känns FANTASTISKT. Underbart. Det var det tuffaste jobbet jag haft men jag klarade det. Nätt och jämt kändes det som ibland, men klarade det.

Gav mig själv en liten present för att jag klarade det. Ett par skitsnygga höststövlar. Egentligen var det inte något jag unnade mig, för jag behöver det i höst men hittade ett par skitsnygga på rean. Sådana jag velat ha väldigt länge. De har ju sjukt många snygga skor på rea på Dinsko. Kan man inte tro, jag trodde all rea var utgallrad men icke sa nicke.

Nu har jag skrivit en ny packningslista *arg* hehe. Nu glömde jag säkert något, den andra var väldigt väl utstuderad, i minsta detalj. Men den är jag ju av med på något vis så då fick jag skriva en ny istället för att packa i blindo.

Ikväll ska jag hälsa på Linn på hennes jobb, men först titta på ett avsnitt av Pretty little liars. Om jag inte kommer sakna det också när jag är borta.. Sa hejdå till familjen igår. Var med mamma hela dagen, myste med marsvinen och träffade pappa över middagen. Sedan var jag hos mormor och morfar och fick en STOR peng till resan. Är inte bra på att ta emot gåvor. Roligt att träffa dem och prata och skratta.

Den kärlek jag känner för min familj är oändlig.

Måndag -semester

Idag känns som en första semesterdag. Inte för att jag riktigt känt den känslan då jag alltid haft arbete hela sommaren. Men jag kan tänka mig att det känns som det gjort idag. gick upp tidigt för att posten kom och RINGDE på dörren halv nio. Bra jobbat ändå, för de skulle ge mig ett försäkrat brev som absolut inte fick komma i fel händer. Spännande va? Fixade och donade så hemmet såg fint ut innan jag och pojkvännen som nu är ledig begav oss mot Lund. Gick runt lite på Nova, hälsade på på hans arbete, besökte biblioteket för att skriva ut alla viktiga papper. Tog kopia på allt och landade på 110 kronor i utskriftspris. Snäll bibliotikarie lät oss betala 80:-

Klippte mig. Varje gång jag sätter mig i en frisörstol får jag tanken "är det SÅHÄR jag ser ut!? Spegeln hemma har lurat mig i alla år!". Ser inget fint alls i den där satans spegeln hehe. Men frisyren blev najs. Klippte av och klippte upp. Nu har man lite frisyr, lite kortare men äntligen inget hö-hår.

Nu är jag hos familjen också. Har ätit middag, spelat kort och kollat på "Big bang theory" tillsammans. Wunderbar. Klockan är lite över elva och alla sover. Är sjukt sugen på Pretty little liars just nu men känns lite omöjligt. Jag har fått Linn att se ett avsnitt och nu är hon förhoppningsvis också hooked. Så vi kan skvallra och analysera som vi gör med Gossip girl.  Om killar hade hört oss hade de mycket säkert skakat på huvudet och trott vi skojade.

Men det gör vi inte, vi är sådär galna i våra serier.

Näst sista jobbdag

Idag är det söndag och när jag vaknade regnade det fortfarande. Jag blev glad, för det betyder kort arbetsdag. Jajamensan, fick sluta redan halv två. Inte bra för plånboken men för egot hehe. Jag var uppe halva natten och kollade på Pretty little liars. Jävla serie har tagit över min hjärna, mitt liv.

Jag bad nyss min pojkvän att gå för att jag skulle hinna titta innan Linn kommer. Är nog störd på något vis hihi. Nej då bara beroende! Ja, Linn kommer då alltså för att förgylla min kväll. Imorgon är det måndag, jag är ledig och jag ska hem till familjen. Klippa mig ska jag med. Hoppas det blir superfint.

Moraliskt dilemma

Jag sitter här och är sjukt irriterad, ja nästan arg. Brottas med om jag ska berätta det eller ej.. Jag vet en grejj som kanske hade gjort en annan person sjukt ledsen och besviken av att få reda på.. Samtidigt som det hade skyddat henne från ett kanske ännu värre svek?

Det finns ju en chans att det är oskyldigt och att hon bara blir glad av det, då vill jag inte berätta. Men om jag inte berättar och hon fortsätter att bli gladare och gladare av den här andra personen och sen BAM så blir hon sårad.. Då kommer jag känna mig jävligt dum som inte sa något.

Och sen vet jag inte om det är så att en del av mig vill berätta bara för att hämnas på den andra personen, för jag tycker den förtjänar det för den är ett riktigt svin. Men jag vill ju inte göra henne ledsen bara för att jag vill hämnas.

Om man vet något som hade gjort någon annan ledsen men samtidigt kan skydda personen, ska man berätta? Eller ska man vara tyst och låta henne själv ta reda på om personen i fråga är bra eller dålig?

Kan inte heller fråga mig vad jag själv hade valt, för jag hade velat få reda på det hundra procent, men jag är inte hon. Hon förtjänar verkligen att vara glad.

Störigt moraliskt dödläge.

Marknad i Trellehåla

Jag som bott i en liten liten by kanske inte borde kalla andra ställen håla men nu bor jag typ i Malmö så då får jag säga Trellehåla. Fick inget bra intryck av staden, där var väldigt dött trots att det var lördag. Är lördag. Gick en runda där, jag o killen. Sen åkte vi till vårt mål - Giselövs marknad. Tror det hette Gislöv förresten. Det var en mysig marknad! Fanns en del fint men köpte inget. Hittade en jättefin ankellänk. Har inte berättat om den förra jag köpte, mitt lilla ankelproblem. Köpte en billig som var så jävla tajt så jag precis kan knäppa den.. Har jag tjocka anklar? tänkte jag, men tänkte att den var väl bara billig. Idag fanns där en massa, lite mer äkta grejjer. Frågar om de har några längre, då den jag provade var för kort. Nej, var svaret jag fick. Nu blir jag arg, jag har aldrig trott jag hade tjocka anklar men nu börjar man ju få komplex för fasen.

Trevlig dag med mysigt väder, trevligt sällskap och god mat. God mat är ett måste på marknad. Typ munkar, glass, våfflor eller langos, allt man kan komma över.

Jag "åh jag är sugen på något gott när vi kommer fram" (tänker på munkar)
Dilshad "munkar?"
Jag "Jaaa, hur visste du det??"
Dilshad "du vill alltid ha munkar när vi går på marknad".

Haha så lätt att läsa, jäkla matvrak är jag.

Nu ska jag fortsätta roa mig denna lördag som jag tillbringar själv med mina pyamasbyxor, det gillas!

Snart reser vi

Idag är det bara en vecka kvar tills vi reser! Start i Atén, sedan Santorini - Milos - Naxos och tillbaka till Atén. Kommer bli så fantastiskt, både att få sommar och att få komma iväg och inte tänka på något. Bara han&jag i ett annat rum, en annan tid. Det kan vi behöva nu.

Jag längtar. Kommer nog sakna Linn och familjen och inte minst Fia, men två veckor kommer gå snabbt tror jag dessvärre.

Lite saker att göra innan man reser, mycket som ska dubbelkollas, skrivas ut, adresser, telenummer, bokningsnummer och hela faderrullan. Är ju trots allt fem hotell, två flygresor och fyra färjeavgångar som ska hållas koll på. Bara packningen blir ett projekt, få in saker i en liten väska. Gäller att packa effektivt. :)

Love me tender

Denna historian är både "Såå sofie" samtidigt som inte alls "Sofie". Jag är inte den som brukar stå i rampljuset, säkert mest för att jag inte heller vill det. Haha men idag blev det lite annorlunda än vad det brukar....

Jag står på Helsingborg C, nere på perrongen och väntar på tåget. Det kommer fram en full alkis och börjar prata. Förvånar mig ej för främlingar, speciellt konstiga sådana, börjar alltid prata med mig. Jag har inte heller hjärta till att bara gå ifrån honom, eller att vara otrevlig heller, avskyr att se när människor blir behandlade som luft. Så jag ville gå, försökte skicka telepatiska signaler till folk som gick förbi "rädda mig! hallå?", men förgäves. Samtidigt kunde jag inte gå för jag ville inte vara elak mot honom. Så börjar han prata om Elvis och börjar sjunga för full hals!

Jag bara stod där och log. Kunde väl inte direkt se sur ut, tänkte bäst att le och se ut som att jag är road av situationen i alla fall. Jag tittar rakt fram då mannen står till sidan av mig. En kille på andra sidan står och fnissar och skrattar för sig själv, för de hörde det dit. Alla där under jorden hörde. Tittar mot mannens håll, som står typ en meter från mig och ser hela perongen glo på oss. Kändes verkligen som en evighet att stå där och få privatkonsert.

Om det inte vore för den där killen mitt emot som skrattade, vilket fick mig att tycka det var roligt så hade jag nog velat sjunka genom jorden när han stod där och sjöng kärlekslåtar medan alla runt om stirrade.

Haha, sånt händer aldrig mig. Det finns folk man känner som alltid är med om action och konstiga saker. Nej, har inte varit med om speciellt konstiga saker. Som sagt, det enda jag är med om är att alla pratsugna främlingar vill prata med mig.

Thats a story to remember

Jobbmöte

Idag klarade jag av mitt första jobbmöte. Lite varsamt sådär, det var ju ingen intervju. Jag skulle bara dit för att hälsa på och titta på hur de arbetar. Wow säger jag bara. Det var helt fantastiskt att se, för mig. Eller lyssna på snarare. De blev utnämnd till kommunen med bäst integration i Sverige och sättet de talade om integration är precis så som jag alltid tänkt. Det bästa var när hans kollega frågade om jag var socionom, så svarade han;

"Nej förfan, Vi släpper inte in några socionomer här" (med glimten i ögat o.c). Så förklarade han att han tyckte de var omhändertagande, de lär sig hur man tar om hand människor. "Men dessa människor behöver inte tas om hand, de är vuxna och kan ta hand om sig själv". Hela sättet de arbetar, att inspirera människor till att vilja integreras, stötta men inte styra över, hjälpa men inte ta om hand - allt tycker jag är fantastiskt.

De fick väl inte direkt se mycket av vem jag var, de frågade inte så mycket och jag var ju nervös och lite blyg såklart, men fick in några frågor här och där och försökte visa mitt intresse och visa mig trevlig. Hoppas att jag gjorde ett någorlunda bra intryck så han hör av sig om de får några tjänster lediga. Vill vill vill.

Långt att åka men fan tänk att jobba i kommunen med bäst integration i Sverige.

Känns underbart fantastiskt skönt att jag hittat mitt kall, i alla fall for now.

Förjävlig dag

Fy fan vilken dag det har varit. Jag har seriöst aldrig varit så sönderstressad. Jag tål stress om det är mycket att göra bara, då är det bara att snabba sig, men när stressen blir matad på en hela tiden, skynda skynda gör det gör det.. då spricker man till slut för fan.

Ush, så som jag känner nu är jag så trött att jag inte vill jobba med överhuvudtaget. Det är inte hållbart att jag ensam ska springa ut med all mat, plocka all disk plus diska.  Inte heller kan jag skriva av mig här i bloggen.

Pallar ej mer.. men bara tre dagar kvar.

Mamma och mormor kom på besök men jag fick jobba över 1,5 timmar så hann bara vara med de en timme innan de skulle åka tillbaka. Måste trösta mej med något.. kanske ett avsnitt Pretty little liars?

Sol=stress

Nu är äntligen sommaren tillbaka, fantastiskt! Innebär dock stress på jobbet. Herregud vilken dag det var igår! Stress stress och hårt jobb till sju på kvällen. Disken tog seriöst aldrig slut. Fick höra tre gånger under dagen att jag var stark haha. *raaaahh*. Kanske de inte förväntar sig av en tjej som inte ser så kraftig eller stark ut att kunna bära mycket haha. Kul, känner mig som en muskelknutte.

Idag skiner solen igen. Jag håller tummarna för att jag får fint besök av min kära mamma, mormor o morfar på jobbet. Ännu oklart. Hoppas hoppas och hoppas jag får sluta halv tre då så jag kan vara med dem!

Imorgon är det mitt jobbmöte, är nervös så in i helvete. Måste bestämma kläder ikväll, det kan jag omöjligt göra imorgonbitti. Gosh. Nu vill jag att Linn ska vakna så jag kan babbla av mig innan jag sticker till jobba.

Can U keep it?

Nya favvoserien - pretty little liars. Är fast efter bara ett avsnitt, nu har jag kollat på sju. Kan vara bra såhär i Gossip girl-pausen. Inget slår GG men denna serien är riktigt rolig, spännande och bra skådespelare.

Jag bara älskar introt, riktigt häftigt!

Påtvingad ambition

Denna dag började med lite förtjusning åt mitt håll, lite fina ord och en förfrågan om ett giftermål. Hehe alltid lite roligt när dagen startar med lite komplimanger för sedan fortsatte den med stressss....s....s...

Är sjukt jävla trött nu ända sedan jag slutade. Nu MÅSTE jag vara ambitiös nog att sätta igång med förberedelserna inför mitt superviktiga möte på torsdag. Ja, det flyttade dag, men det är på torsdag nu i alla fall. Tagga tagga tagga! Sätter på lite halvgammal musik på spotify och börjar läsa in mig på företaget och projektet.... NU.

Denna vecka började med att jag jobbade 3 dagar och slutade med att jag jobbar fem, men jag behöver verkligen pengarna, eller jag behöver de inte men jag vill ha dem!

Ny vecka idag

Nu var det måndag igen, har jobbat hela helgen så känns inte riktigt som måndag. Men i lördagskväll var jag på fest hos Jessie, det var roligt :) Roligt att träffa på hennes fina vänner och snacka och ha kul. Dock var jag i vanlig ordning nykter och de flesta drack rätt mycket så det blev att åka hem sen ist för att hänga med ut och dansa men jag skulle ändå jobba dagen efter. Jag dricker, men jag dricker mig helt enkelt inte full för jag gillar inte det. Men det klart, det är inte så roligt att vara nykter när nästan ingen annan är det men det är sånt man får tåla :)

Igårkväll var jag hos Linnsi och snackade massa skit. Hade med mig kärleksmums och bara softade, var helt död men munnen funkade i alla fall!

Ja, så nu fortsätter bara veckan rulla på, har riktig helg på torsdag för då är jag ledig tills lördag. Men först tre arbetsdagar att bita tag i. Bara fem dagar kvar på jobbet nu. Skönt.

I övrigt finns inte så mycket mer att säg, i alla fall inget jag vill/kan skriva i bloggen men jag mår bra, kan äta igen som ni kanke märkte på kärleksmumsen :)