Santorini

Den ö som vi startade med var Santorini, vilket tog fem timmar med båt från Atén. Tips - åk ej med seajet. Man fick ej gå omkring på båten utan sitta på en och samma plats på ett säte som liknade flygplan. Inte så kul i fem timmar.

Hotellet på Santorini var helt fantastiskt (Smaragdi hotel) och ägarinnan var så otroligt gullig. Hotellet var uppbyggt som en liten by av små hus med lägenheter i, och en pool med barområde i mitten. Vi bodde i Perissa, vilket är byn med strand. Det finns bara en strandremsa på ön då de andra kusterna domineras av klippor och berg. Det är kul att ha sett ön men jag förstår inte riktigt vad alla pratar om, för jag kände bara att den är sjukt överskattad. Inte så vacker och genuin som jag hört utan väldigt turistig och trångt. Kanske försvinner charmen med vågen av turism som har sköljt över ön. Finns inte så mycket att göra på Santorini förutom att bada i Perissa, strosa i Thira (huvudstaden) eller titta på solnedgången i Oia. Detta innebar att det var sjukt mycket folk på dessa aktiviteter. Men visst var det mysigt att vakna, promenerad till butiken och handla färskt bröd och äta en långsam frukost på sin uteplats för att sedan sola och bada hela dagen lång. Det är ju alltid underbart att bara vara i värmen. Att spendera tre dagar där är fullt tillräckligt. Vi var i alla fall mycket utvilade efter att ha slappat på stranden mesta av tiden när vi lämnade ön på onsdageftermiddagen.


Solnedgång i Thira


Staden Thira på kvällen


Jag vid vårt mysiga rum


Porten mellan vårt rum och pool-delen


The beach


För att jag håller så roligt i håret här

Santorini var ödlornas ö - små söta mini-ödlor som sprang omkring. Och hundarnas ö, jag var lite rädd. Det var varmt och skönt, vi hade ingen temp men skulle chansa på kring 30, så det var perfekt.

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0