Blått&gult

Tänkte börja med att skriva lite om det här med nationaldagen. Nu gjorde jag inget inlägg om det, det gjorde jag förra året.. Men i alla bloggar jag läst detta året skriver dem "grattis sverige, älskar sverige, är så stolt, jag är inte rasist". Ärligt talat så tror jag otroligt få med utländsk bakgrund skulle säga att det är rasistiskt att fira nationaldagen. De skulle snarare säga att det är det man ska göra och man ska göra det rejält. Vem är det som fått för sig att det är fult att fira denna dag? Jag tror att om man tänker att svensk är något som man inte kan bli, det är något man är från början, något biologiskt alltså, då kanske man känner att man stänger människor ute när man säger hur stolt man är över att vara svensk. Jag kunde inte säga att jag var stolt innan, utan att känna att det förknippades med rasism, men om man ser det som jag ser det nu, att alla i detta land, som har minnen i detta land, som växt upp eller uppfostrat barn i detta land, att alla vi är svenskar, kvittar om du är född i ett annat land, vi bor alla här och därför kan vi alla vara stolta över vår nationaldag. Hurra hurra för Sverige, det bästa landet ♥

Idag regnar det som sören... Ska iväg och äta lunch med BIV, känner inte för det för fem öre. Men det är bara att ta på sig långa kläder igen och paraply.


Kommentarer
Postat av: Vanessa

Hehe jo jag vet men det finns inga bra bilder där man ser min klänning för jag va inte så fokad på fixa bilder på mig :P och sen bytte jag om efter en stund för jag vågar inte ha vitt på mig för det blir aaaalltid smutsigt :P

2010-06-07 @ 11:24:26
URL: http://yoshiiii.blogg.se/
Postat av: Vanessa

Men jag tycker inte ens det är rasistiskt att känna sig stolt över att man är född som svensk. Jag är stolt för jag e född svensk likam ycket som jag hoppas att till ex mexikanare är stolt för den är född mexikansk.. elelr något annat.

Sen att vara stolt över att känna sig som svensk för man e uppväxt här, har band här är oxå något som man ska vara.. att vara stolt över något betyder inte att man har en nedvärderande syn om något annat. Jag hoppas att oavsett vart man är född och vart man växer upp att man är stolt och låter andra också få känna så

2010-06-07 @ 11:30:00
URL: http://yoshiiii.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0