Livet som djurägare

Jag vet inte hur jag ska skriva detta inlägg så att det inte låter som en moraltant bakom skärmen, eller en galen marsvinskvinna haha. Jag skriver detta inlägg för att jag har sett att många skaffar en liten söt valp som de så stolt visar upp.
 
Jag bara hoppas att de som skaffar valp inser att den snart kommer vara vuxen och att det är ett ansvar för 12-18 år framöver. Så om jag skaffat valp nu hade den kanske levt tills jag är 40 år gammal. En hel del kan hända längs vägen.
 
Jag har ju marsvin och har haft det sen jag var 17. Inte tänkte jag när jag skaffade de att jag skulle ha marsvin i 8 år framöver, men inte insåg jag heller att när en av de två kamraterna går bort måste man skaffa en ny vän, för att den andra ska kunna överleva utan att bli deprimerad. Så jag har skaffat ny, skaffat ny och skaffat ny. Att ha djur innebär att du direkt efter jobb eller skola måste åka hem för att ta hand om din vän. Någon är hungrig, kissnödig, rastlös, uttråkad eller saknar dig. Eller ännu värre - ensam. Du kommer inte kunna göra alla saker med vänner som du kan idag. Du kommer vara tvungen att säga nej till roliga saker och planera dina dagar för att få det att gå ihop för både dig och ditt husdjur. Spontanitet är inte lika lätt, kanske lättare om man har hund som man kan ta med sig till olika ställen. Att bara beställa en resa och sticka iväg är inte heller så lätt, förhoppningsvis har du ju hjälp från någon extramatte. Min mamma älskar ju att passa mina marsvin, därför gör hon det under hela sommaren när jag jobbar och hittar på roliga saker. Men om hon inte hade velat det hade jag såklart tagit hem de meddetsamma och fått strunta i många av de spontana äventyr som jag lockas av.
 
Så för att avsluta det hela... att skaffa ett liv att omvårda innebär att du måste ha tid, vara osjälvisk, ha pengar till veterinär - speciellt för hundar som verkar kunna kosta en del. Du måste sätta dig in i varelsens liv så att du vet exakt vad han/hon mår bra av och skaffar allt du kan för att hon/han ska må bra. Det är inte som att köpa en krukväxt, som vissa ibland verkar tro ?
 
Agree??
 

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0