Take a chill pill

Jag är den som tycker att alla olika politiska riktningar ska man lyssna på och diskutera med. Det är bra om alla kan prata med alla och verkligen tänka efter varför man har den ideologin som man har, resonera med andra osv. Man kan bara lära sig mer av andra, därför tycker jag det är intressant att diskutera med en Sverigedemokrat om personen är sansad och lugn och har ett resonemang bakom sina åsikter. En som bara hatar är undantaget, för de kan jag verkligen inte nå fram till eller ens försöka prata med. Det måste vara någon som är öppensinnad för andra.

Arg blir jag när man tar en politisk nyhet och snedvrider den och sprider den felaktiga versionen med hat och aggression. Som nu när tydligen Folkpartiet haft diskussion om att ha så kallade nystartszoner, i utanförskapliga områden som ex Rosengård. De menar då att företag som öppnas upp i dessa områden ska ha vissa skattebefrielser, för att locka fler företag i de områden och skapa jobb till de som har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Lån med lägre ränta ska kunna erbjudas till dessa företag.

Detta tolkar vissa som så att "invandrare ska slippa betala skatt och så ska de få ta lån med lägre ränta, vad orättviiiist för alla oss "svenskar" som sliter ihop skattepengar".

Men om man bara tar ett chill-pill, surfar runt så man har hela nyheten som den faktiskt är och ingen förfalskad version som man hittar på många ställen så ser man summan av kardemumman:

Fler jobb i utsatta områden - fler jobb till människor i utanförskap - rikare område - människor har råd med större lägenheter - barnen kan vara hemma mer och mindre på gatan då det finns mer plats hemma - mindre kriminalitet och "bus" på gatorna - ett mindre utsatt område i slutändan.

Detta är den bästa bilden av vad som kan hända. Önskar mer öppensinnlighet.

Kommentarer
Postat av: sockerlollo

haha va inressant, jag och mamma pratade precis om detta igår, inte om vem som har rätt eller fel utan just om öppensinnigheten att föra en disskusion/debatt och utveckla den istället för att sänka kreieterier och göra det tungrot för den som kanske startar den/kommer med förslag.



Om man skriver en en artikel till exempel som journalist, gör man det kanske med ett ställningstagande men man gör det inte för att uttrycka vad som är rätt eller fel, utan man vill oftast nå läsarna och starta funderingar, skapa en öppensinnig vidareutveckling. Annars lägger man inte ner sig själ i att formulera en text. Det kan därför vara ytterst irriterande att få ogenomtänka kommentarer som ofta kan utmynnas i personangrepp och fördommar. Men man får själva också lära sig att "skugg" läsa kommentarer, respens och sortera ut de få negativa som ofta tar handen över de fler possitiva. Precis som du säger, take a chill pill ;-) ( Har addat dig på fb :D)

2012-02-22 @ 12:11:20
URL: http://sockerlollo.blogg.se/
Postat av: sockerlollo

Sv; hahha ;) åh <3 Ja de är möjligt att det vore bättre att få bort alla sånna farmar från sverige också, jag är inte på något sätt helt insatt och kunnig i ämnet/hur det egentligen ser ut... Det var lite av min teori mer, och det kan vara mycket möjligt att det är sant. Men jag tror inte på förstörelse av aktivister, de tror jag bara gör saken värre... det hjälper inte direkt någon. Men jag tänker kämpa för att säga vad jag tycker och vad jag står, och kanske med lite tur påverka någon annan att tänka till om inte annat. Jag vet inte mer som jag just nu kan göra i dagsläget, men jag börjar så så får jag se vart det leder... Demostrationer är bra, när man gör det på ett bra sätt alltså fredligt men verkligen visar vad man vill. Jag tror personligen inte att "avskräckande" bilder osv hjälper, det hjälper för stunden men det får också de flesta att tillslut bli "numb" alltså till slut reagerar inte folk av verkligheten längre... Så det behövs fler som står upp för sina åsikter men som också kan tala med dom som inte tycker likadant, annars blir det bara hårt mot hårt och folk placerar sig i "fack" detta handlar egntligen inte om oss, det handlar om djuren som själva inte kan tala och det måste vi uppmärksamma. Många är ju emot päls säger dom om man frågar, men verkligen inte många som ens vågar säga högt eller visa att dagens djurhantering inte är ok. Samma sak gäller ju köttindustrin, men päls är ju bara helt vansinnigt.. + man måste börja någonstans, får man upp ett eget tänkande hoss människor tror jag folk kan börja yänka själva på felr områden också, de blir som en possitiv löpeld. Jag hoppas på det i alla fall, och kommer inte ge mig med vart jag står i sånna här frågor. :) Känns som att det är väldigt FÅ bloggare som kan skriva som du och jag gör angående att ha en "öppensinnad" ifrågasättande ställningstagande. :) kram

2012-02-22 @ 12:25:50
URL: http://sockerlollo.blogg.se/
Postat av: sockerlollo

Hahha nu har du kvällsläsning för en vecka för mina långa kommentarer! sorry dålig på att formulera mig kort hehe

2012-02-22 @ 12:26:28
URL: http://sockerlollo.blogg.se/
Postat av: sockerlollo

Sv; Bra:) ahhhaha ja precis den kommentaren hahha!!

2012-02-22 @ 14:17:40
URL: http://sockerlollo.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0