Info



Fastfrusna svanar
Man ser ofta svanar som sitter fast i isen. Detta ser mycket hemskt ut då de försöker lyfta sig och fjädrarna sitter fast. Eftersom detta händer väldigt ofta vid mitt jobb (vi var till och med på sydnytt häromdagen haha), så kollade jag med ordinologiska föreningen (fågelföreningen, omöjligt att minnas namnet). Det är normalt att svanar fryser fast, normalt sett kämpar de ett tag och till slut rycker de loss sig så några fjädrar sitter kvar i isen. Att försöka få loss de är endast störande för svanarna. De kan sitta där några dagar utan mat och går bort när det töar till, men om vi stör de förbrukar de mer av den energin och klarar sig inte så länge. Alltså kan vi se de kämpa för gäves, men som jag själv vittnat till så kämpar de sig loss till slut. Sen finns det alltid olyckliga fall.

Varför lade jag ut detta rabalder på min blogg? Jo, för att många är väldigt oroliga för de små liven och därför ville jag bara säga hur det ligger till :)


Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0