Dricks

Vad har hänt med svenskar? Jag som servitris får otroligt lite dricks. Har kulturen ändrats de senaste åren? I min värld ger man dricks när man är nöjd med service = trevlig personal? hjälpsam personal? uppmärksammande personal?
 
Om maten var skit men personalen trevlig ger jag ändå, en liten slant. Jag menar, om du får MYNT tillbaka när du varit ute och ätit, hur snålt är det inte då att du plockar åt dig dem och går? Du som kan äta på restaurangen borde egentligen bidra med några kronor till en yrkesgrupp som sliter röven av sig för en liten lön, ingen OB alls i stort sett. Vi springer oss svettiga flera kilometer varje pass, bär tungt, är utan pauser och ibland utan mat för att ge bra service. Vi får mycket skit av människor i äldre medelåldern som ser ner på vårt yrke och gärna vill trampa på oss, vi tar det och vänder oss om och ger dig en strålande leende.
 
Nu vill jag inte utmåla oss som offer, vi väljer ju själva att jobba i branschen, även om de flesta av oss gör det under utbildning eller för att vi inte fått andra jobb. För mig är det en självklarhet att ge dricks när man är nöjd med servicen, dricksen är ju en morot till kockar och servitriser.
 
Så varför är det som är en självklarhet i andra länder något som svenskar inte bryr sig om? Jag kan ha sällskap som ätit för 400-700 kronor och inte ger en enda krona i dricks trots strålande service. Why?

Kommentarer
Postat av: Vanessa

Jag ger dricks men att kalla människor som tar sina "små slantar" för snåla tycker jag är fel.. för trots allt så är faktiskt det deras pengar.. om det så handlar om en krona..vill personen behålla det så ska den få lov utan bli kallad för snål, är ju denns pengar faktiskt.

Sen varför ska servetrisyrket egentligen innebära man får dricks?
Man får ju inte det i andra yrken och alla yrken ska man göra bra.

Ska jag ge dricks för god servis? Är det inte vad servitriser jobbar för endå?

Jag sliter dagarna ut och in, gör mitt bästa varje dag på mitt jobb, ger så mycket av mig själv både till föräldrar och barn.. tar emot enormt jävla mycket skit och har dålig lön för mitt arbete.
Får jag någon dricks?

Förstå mig rätt men jag blir irriterad när servitriser anser dem har rätt till dricks och sura på folk som behåller sina egna pengar...folk ska få välja själva..
Jag ska ge dricks för jag vill och inte för va rädd för bli kallad för snål eller för känna mig tvingad.

Och god servis ska man ge oavsett dricks eller inte.. det kallas för jobb.. som alla andra jobb.

2012-08-09 @ 21:36:40


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0