Fattig - ett relativt uttryck

Under mitt år med väldigt lite pengar hade jag aldrig mage att tänka på mig själv som fattig. Jag tänkte att, ja visst enligt min inkomst så skulle jag räknas som fattig av svenska staten, men att ha en egen lägenhet, hela möbler, en garderob full med kläder, det kallar inte jag fattig. Och ingen kunde se på mig att jag inte hade någon inkomst - jag hade ju alla mina kläder, jag kunde duscha, sminka mig, fixa håret osv, så mycket mer än riktigt fattiga kan. Även då jag ibland gnällde fick jag dåligt samvetet som klagade. Jag hade pengar så jag klarade räkningar, hyra och mat på bordet. Busskort och en kaffe med vänner.

Det jag saknade ibland var att kunna köpa något nytt plagg, kunna följa det aktuella modet, uppdatera vinterstövlarna, gå ut och ta drink med vänner, äta middag ute eller spela biljard till exempel. Att kunna handla de matvaror som jag tidigare gjort., som nu var för dyra. Jag saknade att inte behöva leva efter en extremt tajt budget. Det som mina andra vänner gjorde men som jag fick tacka nej till. Men när jag då klagade fick jag som skrivit genast en klump i magen av dåligt samvete. För jag hade inget jobb men ändå klarade jag mig så bra och jag hade allt jag behövde. Det var bara de ytliga sakerna jag saknade och mitt liv hade inte mindre kvalité utan dem, snarare tvärtom blev jag mer jordnära.

Jag kände mig mer lyckligt lottad under denna period än vad jag någonsin gjort förr. Denna bild från Lollos blogg konkretiserar mitt tankesätt denna period och gör mig ännu mer påmind om hur lycklig man är. Fattig i Sverige är långt ifrån hur fattig är i de flesta andra av världens länder.





En fattig i Sverige har för det mesta mat på bordet, kan gå till läkaren om den är sjuk, får bidrag till barnen som får gå i skolan, gymnasiet och senare högskola, har tak över huvudet och värme i elementen. Det är så mycket mer än vad man har i andra länder. Och ändå klagar vi hur våra fattiga har det. Visst, i ett utopiskt samhälle ska det inte finnas fattiga men här i Sverige har vi mer val än på andra platser vilket liv vi vill ha. Här har vi tusen valmöjligheter att lyckas, om man inte har orken, ambitionen eller hoppet så får man ju senare lida. Men visst, det finns ju alltid människor som hamnar mellan stolarna i ett välfärdssamhälle.

Men de flesta i Sverige har val.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Precis i Sverige kan vi kalla oss moderater eftersom vi kan anse att de flesta i detta land har ett val, men så är det ju inte i stora delar av världen, där många inte har något val ( även om man alltid har val jada jda som vi lätt kan säga här, så är andra inte födda med det)

2012-04-13 @ 07:56:44
URL: http://lolloink.blogg.se/
Postat av: Anonym

Gud va bra att du såg/sa det... jag har sett att texten inte sysn men trodde jag hade fixat det men jag visste inte att den va ljusrosa! Så nu hjälpte du mig väldigt mycket, jag såg inget alls :)

2012-04-13 @ 08:15:10


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0