Odlat kött

Det är lite konstigt att jag inte skrivit om detta ämne förr men tänkte passa på nu efter att ha sett en diskussion om det med Filip och Fredrik på tv.

Vad tycker jag om odlat kött?
Jag är än så länge för det, men inte på ett över-entusiastiskt sätt utan lite sådär över neutral-strecket bara. Jag tycker det är bra att miljön blir bättre, för köttindustrin står för så sjukt mycket föroreningar. Och nej, det är inte bara kornas fisar, som vissa verkar vilja framföra. Det är transporter med både levande och döda djur, allt vatten som går åt vid slakt (ofantligt mycket) och el, både vid slakt och paketering. Säkert andra saker som jag nu inte tagit upp. Så ur miljösynpunkt är det jättebra..

Just ur etisk synpunkt är det svårare. Detta är ändå en sak vi aldrig testat och jag tycker inte att man bombsäkert ska stå fast vid sin åsikt.. Jag vill rädda djur och detta kommer antagligen leda till att vi inte behöver slakta lika många djur, vilket i sin tur innebär att vi inte behöver föda upp lika många. Den rädslan jag har är att om detta blir superbra så kommer vi inte bry oss om att ha djur överhuvudtaget.. Inga mer kor som går och betar på ängarna, inga grisar, inga pittoreska bondgårdar med höns som går och pickar.. Men om djuren ska finnas till så ska de finnas för sin egen skull och inte för vår skull. Det är med vemod som jag tänker mig en värld utan "bondgårdsdjur".. Men det bondgårdsliv som människan idag har skapat är inget man vill ha på jorden då det snarare påminner om koncentrationsläger än hederligt jordbruk.

Det skulle väl vara toppen om de då kunde odla fram fiskar ur laboratorium, så att fiskarna i havet fick vara till djuren i havet istället; sälar, delfiner, valar med mera. Ironiskt nog blir ju dessa djur ofta utpekade som bovar för att de äter upp all fisk. Yea right så det är till oss som all fisken är för egentligen då? Odla fram ägg så att vi slapp dessa gigantiska stallar där livet är ett helvete, eller buren kryper in på krabaten så han blir galen..

Då kunde kanske slakterier eller produktionsanläggningar bli till för konstgjord odling av kött istället. Som ett växthus men med små köttstycken som växte fram. Kanske inte denna lösning är hundraprocentig, det finns alltid frågetecken, som exempelvis idag går ju alla rester av djuret till olika saker såsom hud/hårvård, djurmat, godis osv. Vad hade hänt med dessa livsmedel då? Eller är det kanske på tiden att sluta använda djurdelar i allt?

När jag tänker efter blir denna värld något jag längtar efter.. En värld där man inte behöver scanna alla livsmedel för att titta efter slaktrester, där man inte behöver få hemska rapporter från djurindustrin, där ett mycket stort antal djur slipper lidande. Visst innebär detta också att de berövas liv överhuvudtaget, att det kanske inte längre kommer finnas någon "mening" med att hålla djur på bondgård om vi inte kan dra nytta av dem?

Men som en djurälskande människa måste man kanske göra ett val.. En värld med djur där djuren plågas, misshandlas och utnyttjas av människor eller en värld utan djur där heller inget djur mer än vår egen art kommer till skada av våran dumhet.

Vad tycker ni om odlat kött?

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0