Jobbsökande - hur?

Jag blir driven att söka jobb när jag själv brainstormar, tänker positiva tankar och känner att jag har världens möjligheter.

Jag blir däremot tappad på all energi när jag blir behandlad som ett kollektivt misslyckande som bara MÅSTE få ett jobb.


Arbetsförmedlingen funkar inte för mig har jag märkt. De jag har mött är inkompetenta, som att de bara finns till för losers som knappt gått ut gymnasiet och inte vet vad de vill med sitt liv. Som att de inte tänker tanken att vissa som går till de kanske har en bra utbildning, stor erfarenhet och massa viljor och mål. Av deras trötta, dumma attityd blir man själv lat. En del jag träffat fattar knappt vad integration är.. Lite skrämmande med tanke på att de dels är en samhällsinstans och dels för att de ju nu har tagit över ansvaret för integrationen i landet.

Hmm? Menar inget illa mot arbetsförmedlingen, har försökt gå in med positiv attityd men har nu märkt att folks fördomar stämmer och jag har inte alls en positiv erfarenhet av dem än så länge. Jag går på ett ungdomsmöte och de pratar om att man kan lära sig hur "man uppför sig på en intervju" och "hur man skriver CV". Mötet var för alla under 25 år, inte under 18. Alla ungdomar är inte passiva, tröga, lata och socialt inkompetenta.

Kommentarer
Postat av: Sanja

Håller med dig precis! Jag var inskriven en gång efter studenten och aldrig mer!! Till och med då kändes det som att dem inte riktigt hjälpte en så jag struntade i att gå dit efter två gånger. Sedan är det även som du säger att dem ser ner på oss "unga" som att vi inte vet hur man söker jobb och ska betee sig på en intervju! Man behöver ju inte dra alla över en och samma gräns!

2011-09-16 @ 16:23:16
URL: http://walkinthepark.blogg.se/
Postat av: Jonna Lilja

Haha skojar dom? hur man uppför sig på en intervju? hur tror de man uppför sig? kommer på intervju utan att ha duschat på en vecka i skitiga kläder, säger att ens största intresse är att pilla navelludd och att man inte gillar hårt arbete? hmmmm de har verkligen för mycket fördommar de hör man bara på titlarna ju. Hur man skriver CV snälla de fick man väl lära sig i 9an typ, sååå svårt är det inte. De borde ha olika grupper för olika utbildade människor istället isf ingen ska behöva känna sig kränkt på ena eller andra hållet.

2011-09-16 @ 17:11:28
URL: http://thepinklily.bloggplatsen.se


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0