Lön.. ?

En skön känsla infinner sig i kroppen när man får lön, när man har betalat alla räkningar, inte sant?  Ekonomin för min del har varit väldigt restriktiv denna sommar. I mitten av juni hade jag 400 kronor kvar att klara mig på. Då ska nämnas att jag inte betalat maten själv. Men har verkligen försökt att inte spendera alls.

Och jag har lyckats väldigt bra. Jag har inte köpt någonting förutom när jag har köpt lite tillbehör till middagen. Jag har tagit en fika eller två med Linn, men när det kommer till prylar och konsumtion så har jag haft en konsumtionsfri sommar. Sommaren är inte över, men när jag nu betalt alla räkningar och har väl räknat efter att när autogiro också är dragna kommer jag att ha cirka 600 kronor kvar denna månaden.

Istället för att deppa ner mig totalt över detta så har jag försökt se det som en prövning.. Det finns många människor som lever fattigt.. Jag har i alla fall vetat att pengar kommer till hyra och räkningar. Värre är det när jag tänker på att jag har X antal tusen som jag nu ska leva på tills jag får ett jobb, då känner jag en viss press kan jag erkänna.

Men jag klarar mig, jag har sparpengar som jag i värsta fall hade kunnat ta av och jag har megasnälla föräldrar, men jag har velat klara mig på det som jag nu har fått i lön, bara för att testa på hur det är. För sparpengarna ska ju vara till roliga saker. Det är pengar som jag lagt undan av mitt studiebidrag och från mina lön förra året, inte till sämre tider utan till bättre saker än vad jag då hade lagt de på.

Sofies tips hur man klarar köpstopp:
* Kolla inte i butiker! Om du måste gå igenom ett köpcentrum, stirra blint rakt fram och vad du än gör, titta inte in i det där skyltfönstret!
* Leta efter recept med billiga ingredienser eller ingredienser du alltid har hemma, finns massor av gott!
* Handla efter säsong, många grönsaker är otroligt billiga på sommaren.
* Se det som ett bra tillfälle att inte handla kakor, läsk eller chips. Godis för några kronor kan du unna dig :)
* Baka hemma, ingredienserna har du oftast i skafferiet.
* På sommaren är det lättare när du träffar vänner, att sitta på varandras balkong och snacka över en hemmakokt kaffe eller åka ut på picknick. Att åka till stranden kostar inte heller något förutsett att du har busskort och i detta fall sommarkort som totalt räddat min sommar.
* Inventera garderoben och hitta plagg som du glömt och matcha med smycken du kanske också glömt bort att du har.
* Satsa på att testa nya frisyrer eller smink som du oftast har hemma, då känner du dig lite annorlunda utan att behöva shoppa.

Av egen erfarenhet har jag som tips att inte börja sälja grejjer på tradera eller blocket, i alla fall om du inte har mycket av värde, du kommer bara förlora tid och energi och vinna väldigt få kronor. Detta tips gäller inte om du har många dyra prylar hemma ;)



Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0