Billig-tips

Nu blev jag inspirerad att göra ett inlägg med mina bästa tips för er fattiga :) Nybliven student, arbetslös eller pank efter en skuld? Här är grejjerna som funkat för mig!


Sofies bästa billiga mat:
* Chilli sin carne - krosstomat, bönor och kryddor (äkta chili), billigt och gott!
* Linssoppa - kostar nästan ingenting och linser är järn-&proteinrikt.
* Ärtsoppa - koka ärtorna ordentligt bara, annars får du problem...
* Currygryta med ris - curry, grädde, buljong och redning, hur gott och billigt som helst. Om du är vegetarian tjänar du på att köpa torkat sojakött i specialaffärer, räcker hur länge som helst för inte mycket dyrare peng än vad du får fyra frysta scnitzlar för på Ica. Om du äter kött kan du bara ha svamp och paprika i istället för att köpa kyckling. Bra för kycklingen och din plånbok.
* Grillad korv med bröd - mysigt i grillväder!
* Pasta med en riktig god tomatsås som du hittar recept på i din kokbok. Finns klassiska tomatsåser och deras ingredienser är oftast väldigt billiga.

Kak-tips:
* Chokladbollar är snabbt gjort om du ska ha besök istället för att handla en kaka, ingredienserna har du oftast hemma.
* Knäck - varför inte göra knäck även om det är sommar?
* Äppelpaj/rabarberpaj
* Kärleksmums - förutom äggen har du förmodligen det mesta hemma redan

Att-göra:

med sommarkort:
*
Ta bussen till någon helt ny destination och ta med en picknick
* Åk till havet eller en sjö och ät frukost vid strandkanten, mysigaste jag gjort.

Utan sommarkort:
* Ta cyckeln en runda med en vän och upptäck helt nya ställen
* Åk till stan och gå en promenad i stadsparken
* Umgås med familjen, du får kvalitetstid och förmodligen den mat du behöver den dagen :) Kanske får du ett bidrag när du är där också..
* Bjud hem dig själv på fika hos andra...
* Spela sällskapsspel en kväll på balkongen med mumsiga tillbehör
* Du har kanske sprit undanstoppat där hemma - kolla upp vilka drinkar du kan göra med dessa och bjud hem en kompis på drinkkväll
* Baka tillsammans med en kompis för all del
* Gå till biblioteket och förundras över hur många moderna böcker de har. När jag var där såg jag olika skönhetsböcker, frisyrböcker, how-to-böcker och såklart massa romaner om du är en läsare. Låna!
* Sitt på internet och läs bloggar och chatta - heelt gratis!


Detta var mina bästa tips som räddat min sommar i år. Se till att ha kvalitétstid med vänner, familj och släkt, kostar inget och gör dig rikare än vad pengar kan göra. Nu avslutade jag klyschigt och bra va?


Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0