En Sofie-klassiker

Ikväll slog jag på stort och testade ett nytt recept, vilket jag faktiskt gör ganska ofta. Idag blev det jordärtskockssoppa. Innan jag börjar snacka om den så måste jag påpeka att alla (inklusive forna jag) verkar tro att det heter kronärts-kocka och jordärts-kocka. Men det är en grönsak som heter skocka som samlingsnamn. Och just de här två heter kronärt-skocka och jordärt-skocka. Låter ologiskt men jag tyckte det var lite roligt när jag fick reda på det.

Soppan, ja där gjorde jag en riktig klassiker för mig. Ni förstår, min pojkvän pikar alltid mig för att jag är nonchalant. Jag har med största säkerhet fått det från min mamma, för hon är lite sån som inte är noggrann, utan hellre snabb och chansar lite här och där. Inte bara när det gäller matlagning utan allt i stort sett. Medan Dilshad är den som är väldigt noggrann och sjukt långsam (enligt mig - för jag är otroligt snabb på allt). Så han säger alltid att jag är nonchalant och det var jag verkligen idag. Jag skulle börja med att koka grönsakerna och jag hällde i vatten i grytan, typ så mycket som jag trodde skulle vara lagom till mängden grönsaker. Som man brukar göra när man ska koka saker. Bara det att nu var det här en soppa. Vilket innebär att mängden vatten är det viktigaste i hela maträtten. Som vi skrattade. För jag sa till Dilshad "Ja men jag hällde bara så mycket vatten som jag tänkte, tänkte inte det var så viktigt". Hans svar med en väldigt rolig blick "Älskling.. det är en soppa...?". Och den blicken sa det som jag alltid får höra från honom med ett smajl på läpparna "Du är såå nonchalant!".

Visst stod det i receptet att det skulle vara 8 dl vatten och inte kanske 1,2 liter som jag förmodligen tog. Men god blev den ändå (efter en hel del maizena-redning och kryddor). Klockan springer iväg och den är redan halv nio. Nu ska jag mysa med Fia och titta på tv. Imorgon blir det shoppingdag med mamma och det ska bli så himla roligt!



Kanske borde nämna något om blåsten också - det blåser som in i helvete!

Kommentarer
Postat av: Josefine

Tack så mycket ^^ Jag blir så glad :)

Hehe, för mig är kärleken de enda som går åt helvete xD Hahaha, ja det är helt sjukt ute! xD

2011-04-07 @ 22:34:32
URL: http://konsertfjolla.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0