Omänskligt

Många gånger vill jag beskriva något som sker med ord som symboliserar något ont, något så hemskt att man tror att det är utom denna värld, att det inte var möjligt att folk betedde sig så. Ordet som hela tiden kommer till mig är omänskligt.

Men med tanke på att alla de saker som sker som är så onda att man inte finner ord, utförs av människor, är det otroligt motsägelsefullt att säga att det är omänskligt. Sen tänker jag att förr kanske det var ett ord som kunde användas med mer rätt. Men trots att människor idag, vad jag tror, är onda på ett annat sätt så har det alltid funnits ondska. Kanske att folk hade mer empati gentemot sina grannar, sina medmänniskor förr? Det är ju hela tiden tal om att samhället blivit så mycket hårdare osv. Men tortyr, krig och experiment på människor och djur är exempel på saker som skedde förr.

Så varför myntades detta begrepp? Har människor någonsin varit tillräckligt vänliga och goda för att kalla något ont för omänskligt? Jag skulle snarare vilja skriva att det är mänskligt. Nu kanske några av er tycker att jag är lite väl krass, för att det inte är många som är onda.. Men om ni tänker på alla saker som sker i världen som är utav ondska så krävs det inte så mycket matte för att räkna ut hur otroligt många onda människor det finns. Barnmisshandel, tortyr, försöljelse, mobbning, våldtäckter, kvinnomisshandel, djurförsök, pälsindustrin och mycket mer. Om de är onda eller gör onda handlingar är en annan femma, men för mig är man ond om man kan utföra onda handlingar.

Så jag undrar vad det finns för andra uttryck som kan ersätta detta, omänskligt, som nästan är det ondaste ordet av alla. Det är tomt. För saker och ting kan inte beskrivas som omänskligt längre, vi har ju sett allt förrut, eller?

grymt, brutalt, hjärtlöst, obarmhärtigt... kan dessa ord ens beskriva hur saker och ting ser ut på vissa platser?

Kommentarer
Postat av: Vanessa

Jag håller med om att det är mänskligt. Det ordet "omänskligt" har jag aldrig gillar.. för ondska är just det människan är kapabel att utföra.

Mänskligt är även otrolig godhet.

Vi är den enda arten som just har dessa stora kontraster. Som är kapabla att antingen urföra otrolig mörkhet eller också en godhet mot andra som är enorm.

Båda är mänskliga..

2010-09-10 @ 14:46:43
URL: http://yoshiiii.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0