Djupa program

Halkade in på ett program på tvåan (!!). Det måste betyda att det inte finns någonting på tv. Men i alla fall så handlade det om kvinnor och skönhetsideal. Det fick mig att tänka på när jag var på museum i Stockholm och där fanns pyttesmå sidenskor. Dessa tillhörde den kinesiska kvinnan sen förr. Då ville de göra sina fötter så små som möjligt och band de sedan de var små. De kunde inte gå ordentligt. Bredvid stod en text av konstnären. Hon skrev att kvinnor fått utstå lidande för skönhet och kvinnlighet med exempelvis de små skorna, korsetter, moderna saker som burka eller halsringar (som används för att förlänga halsen i vissa kulturer) men, är det inte lika hemskt idag med bröstförstoringar, läppförstoringar och fettsugning.

Den texten var en sjukt bra tankeställare. Nu kan jag ju inte den bokstavligt, så det blir inte riktigt samma effekt för er :p. Men den avslutande meningen var typ "allt för att kvinnan inte duger som hon är".

Det var ett bra tag sen som jag helt enkelt slutade bry mig om hur man "ska" se ut och började bry mig om vad som gör mig själv lycklig. Det är kanske när man kommer ur den där karusellen som man verkligen inser hur sjuk den är.
Så fuck of rent ut sagt till alla "ska" och "måsten". Man måste ingenting mer än att älska sig själv!


Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0