Mjölk!

Nu har jag druckit havremjölk i cirka 3-4 veckor och det är otroligt gott! Det första glaset tyckte jag smakade havre utav bara den, men nu när munnen vant sig så tycker jag att det är som mjölk med havresmak. Jag har alltid gillat havre, så kan vara därför jag tycker det är underbart gott.

Var inne på ett forum där någon skrev något i stil med "ni försvarar verkligen komjölken med näbbar och klor, men det är bara för att svenskar är så ingrodda i mejeriprodukter". Ja, för det är väl så. Inte många som vill förändras. Aldrig fel att testa nytt, tycker jag. Havremjölken är laktosfri, kolesterolfri, kalciumberikad, vilket innebär att det är lika mycket kalcium som det är i komjölk. Men korna lever faktiskt ett stressigt liv om ni tänker på hur mycket mjölk vi svenskar dricker, det är inte klokt. Kalven dras ifrån mamman redan direkt efter födseln, eller dagen efter, för att människan ska få mjölken, det är bara dumt. Och kon hålls gravid hela tiden, tills hon inte längre kan bli gravid och då slaktas hon och säljs som nötkött. Honkalvarna föds upp till mjölkkor, medan hankalvarna i många fall slaktas direkt för att bli kalvkött. Jag förstår inte hur någon kan äta bebisar. Men med tanke på hur djuren mår i köttindustrin idag är det ingen dans på rosor, så kanske lika bra att döda de direkt istället för att mata dem så de knappt kan stå, låta de vara så tajt att de knappt kan röra sig, aldrig se dagsljuset. Nej, kanske mer humant att äta bebisarna. Människor behöver inte mjölk, vi behöver kalcium, men det kan man hitta i kalciumberikad juice eller havremjölk, sojamjölk, rismjölk med mera.

Jag vill att vi ska sluta göra som vi alltid gjort och börja göra det etiskt korrekta. Det är inte bara bäst för djuren, det är bäst för miljön och även för människan, då den vegetariska och veganska kosten i stort sett är kolesterolfri och gör att vi inte drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. Man kan åtminstone testa vegetariskt, sojakött eller liknande, innan man dömmer ut det totalt.


Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0