Grym redovisning - check!

Ikväll redovisade jag och Susanne om vårt kapitel "culture - a perceptual approach". Vi ska i små grupper redovisa olika kapitel i två engelska böcker, jäkligt skönt att slippa plöja igenom de två också! Har tillräckligt med de svenska böckerna. Vårt kapitel handlade, för att förenkla det, om att vår världsuppfattning och uppfattning om omvärlden är väldigt individuell, det finns inte två individer som kan se på världen på exakt likadant sätt. Om man tittar på en bild eller händelse så ser vi alla olika saker. Däremot kan vi se den liknande en annan person och vi bildar identitetsgrupper med människor som vi har liknande perception (världsuppfattning) som. Ex vänskapskrets, arbetslag, skolkamrater osv. Författaren ville framhäva att det är i dessa grupper som kultur bildas, att varje identitetsgrupp har en egen kultur - det vill säga vissa värderingar, normer och beteende som accepteras inom gruppen. Han menade att kultur inte kan avgränsas till länder eller "folkgrupper" utan att det sker i de grupper man själv valt.

Jag kan förstå om det kanske är grekiska för er, men det är sånthär jag läser och jag tycker det är superintressant, vilket innebär att jag kan plåga er med det fritt på min blogg =) Jag håller verkligen med författaren, detta är en analys och teori jag länge saknat. Jag anser inte att man kan tala om kultur som något gemensamt för ett helt land, det är ganska svårt och skapar stereotyper.

Men i alla fall, vår redovisning var väldigt tydlig och konkret och det var 5-6 klasskamrater som kom fram efteråt och berömde oss, vilket inte är så vanligt! Även läraren sa att det var jättebra. Jag behöver verkligen självförtroende när det gäller redovisningar eftersom jag avskyr att tala inför en grupp av människor. Det känns bättre för varje gång när man känner att man är bra på det!

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0