Vänskap?

Tänk efter vad vänskap är för något. Det är inte bara någon som ställer upp vilkorslöst, någon som bryr sig, någon som lyssnar, någon som lägger ner sin tid och energi på få dig att må bättre.
Det är också någon som är ärlig, som säger det ingen annan vill säga till dig, någon som inte förskönar omständigheterna.
Någon som kan skälla på dig för man bryr sig, blir arg för man har känslor för dig. En vän daltar inte så du aldrig kan komma ur kaoset du befinner dig i.
En vän ser till att göra det som krävs för du ska resa dig igen, hata din vän på vägen..men har du rest dig i slutändan har din vän gjort det en vän ska göra.


Denna lilla dikt eller vad man ska kalla det känns för mig. För jag har haft väldigt dåligt självförtroende när det gäller att vara en vän.. Jag hade otrolig otur med vänner för ett par år sen. Och jag hade en nära vän i flera år, som jag behandlade så som dikten sa.. Hon hade ett självdestruktivt beteende och jag sa till henne som det var.. Jag kunde skälla på henne när hon dissade sig själv.. För att säga att det inte var sant och att hon inte ska säga sånt.. Jag försökte dra med henne ut när hon bara ville vara hemma och deppa... Jag försökte stötta när hon var ledsen. Jag uppmanade henne till att inte göra vissa saker som hon sen skulle må dåligt över.. Visst kan jag tänka mig att jag ibland tog i lite mycket, men det är inte lätt att se sin vän göra samma misstag gång på gång som hon sedan gråter över. Jag ville bara väl. Jag daltade inte med henne när hon gjorde fel val, jag tjatade och tjatade att hon skulle komma till skolan, skulle med ut osv osv. Jag sa till henne att hon kanske inte borde äta pizza, för hon ville ju gå ner i vikt. Jag ville inget illa, jag ville bara inte sitta tyst när hon åt onyttigt och sedan se henne gråta över att hon var tjock. Jag ville ju hjälpa henne. Det var en svår situation för mig men jag trodde jag var en vän genom att sätta mig emot hennes självdestruktivabeteende. Men hon ville inte ha mig som vän för hon tyckte att jag var en dålig vän.

Sedan dess har jag varit rädd för att säga det jag tycker och tänker för jag vill inte bli avvisad. Men det är som denna dikt säger.. En vän ska göra allt för att se den andra glad i slutändan mer än för tillfället.



Kommentarer
Postat av: vanessa

En dikt, hehe neh det är det inte.. det är mina ord :P Mina känslor jag skrev i morse, haha. Men kul iaf att du kunde känna igen dig i det :P

2010-03-11 @ 18:49:40
URL: http://yoshiiii.blogg.se/
Postat av: vanessa

Haha nej det e lugnt, jag blev bara lite paff av att se mina ord på din blogg, haha. Men jag tar det som en komplimang :)

2010-03-13 @ 16:07:41
URL: http://yoshiiii.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0