Köp ekologiska ägg

Jag köper alltid ekologiska ägg, skulle inte få för mig något annat. Jag tror att vi kan skippa diskussionen om varför man inte ska köpa ägg från burhöns, men även frigående höns lever otroligt hemskt.. De räknar 4-5 hönor per kvadratmeter och så går de i stora lokaler flera hundra hönor och ljudnivån är så otroligt hög, de mår inte bra helt enkelt. Det är inte fin inredning eller något.

Egentligen bör man nog inte äta ägg alls, men ekologiska är det mest schyssta isåfall.


Viktiga spelregler Ekologisk äggproduktion

Hönsen ska ha utevistelse – 4m2 betesmark per höna
Hönsen ska ha mer utrymme såväl i huset som på sittpinnar och i värprede
Hönsen ska ges dagsljusinsläpp och sandbad
Flocken får högst bestå av 3000 hönor
Hönsen ska ha ett KRAV-godkänt värphönsfoder


Detta låter ju bra för hönorna. Och jag ska säga en glädjande nyhet.. 140 000 hönor släpptes ut ur sina burar förra året för att allt fler människor köper ekologiska ägg! Så om du, liksom jag, vill rädda hönorna från trånga burar så köp ekologiskt, det hjälper faktiskt.

Jag köper dock inte ägg från stjärnägg, för de har väldigt stor produktion av burhönsägg. Så dem vill jag inte stödja. Men egentligen kan man köpa deras ekologiska ägg, för då släpper de ut hänorna ur burarna.

Ett hundra fyrtio tusen hönor tackar oss som köper ekologiskt!!


Viktiga spelregler Ekologisk äggproduktion

Hönsen ska ha utevistelse – 4m2 betesmark per höna
Hönsen ska ha mer utrymme såväl i huset som på sittpinnar och i värprede
Hönsen ska ges dagsljusinsläpp och sandbad
Flocken får högst bestå av 3000 hönor
Hönsen ska ha ett KRAV-godkänt värphönsfoder

Kommentarer
Postat av: MaduSha

Jag ska nog göra det:) köpa ekologiska ägg i fortsättningen! Kram på dig

2010-03-06 @ 15:35:06


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0