Katt eller ko

Ur Tom reagans bok, tomma burar. Tom har just berättat att han såg en film för många år sedan om en kinesisk restaurang. Gästerna följde med till ett gäng trånga burar, där katter och hundar förvarades. De tittade och sedan pekade de på en vit fluffig katt. Kocken tog katten med ett ryck ur buren med en lång metalltång och sprang in i köket med den. Här berättas en hemsk historia som jag har för mycket hjärta för att läsa, men den involverar att katten flås levande och misshandlas med hjärnröret..


" Jag har aldrig blivit så skakad i mitt liv. Jag var bokstavligen talat mållös. Jag ville skrika "sluta! Vad håller ni på med? Sluta!". Kocken brydde sig inte alls om kattens plågor, den kunde lika gärna varit ett stycke trä i hans ögon. Åren efter jag såg denna film har jag tänkt mig ett antal varianter av den här historien.

Den första varianten: allting är detsamma som i originalfilmen förutom att katterna och hundarna förvaras i större burar istället för att vara ihopträngda. Jag frågar mig "skulle mitt tankesätt förändras för att burarna gjordes större? Skulle jag sluta protestera mot det som hände katten, bara för att hon hade en större bur?". Mitt svar är alltid detsamma, jag skulle fortfarande protestera mot det som hände henne.

Den andra varianten: Förutom att katten har en större bur blir hon varsamt behandlad av kocken. Han avlivar henne med en spruta och alla tecken tyder på att hon dör fridfullt. Förutom dessa förändringar är allt som förut i filmen. Jag frågar mig samma fråga "skulle mitt tankesätt förändras för att burarna gjordes större och hon avlivades fridfullt? Skulle jag sluta protestera mot det som hände henne?". Mitt svar är alltid detsamma. Jag skulle fortfarande protestera mot det som hände henne.

Betyder detta att dessa varianter är lika dåliga som originalet? Nej. Större burar är bättre än mindre burar. Varsam behandling är bättre än våldsam behandling. Likväl blir den fluffiga vita katten dödad och flådd till middag, även om hon bott i en större bur eller blivit dödad utan onödigt lidande skulle jag fortfarande vilja skrika "Sluta! Vad håller ni på med? Sluta!".




Kommentarer
Postat av: Anonym

Inget djur ska behandlas så. Jag anser inte att det är fel att äta kött men hur vi sköter det, oavsett vart i världen, är oehört viktigt.

Jag anser att ett liv som ska ätas upp är något man ska respektera och vörda. Man ska ge djuret ett bra liv och man ska ta livet på ett bra sätt.

Människan borde inse mer vördnaden av ett annat liv tagandes för att ett annat ska kunna fortsätta. Vi har kapaciteten och förmågan att kunna ge djur ett bra liv och kunna slakta dem på bra sätt...men tyvärr sker det allt för lite och det är rent ut sagt förjävligt

2010-06-09 @ 19:19:22
URL: http://yoshiiii.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0