(v)arg igen

Igår kom jag in på en debatt i Kvällsöppet med Ekberg (tror jag det hette). Handlade om vargjakten. Det var två sidor med människor med olik proffesionalitet. På vargarnas sida var där chef för naturskyddsverket, vargforskare och så vidare. En sak de sa var "det som slår mig är att så fort det kommer någon som debatterar mot vargjakten så är den personen okunnig".

Det är exakt så jag har känt. Kanske vissa människor sätter paralleller mellan godhet och dumhet. NEJ man behöver inte vara okunnig för att man inte vill mörda. Man kan diskutera att inte mörda på ett smart sätt och det finns många som har väl underbyggda argument för att inte göra det. Människorna för vargen i debatten ifrågasatte hur man kunde rättfärdiga jakten genom att säga att man måste skjuta av vissa vargar för att det är dålig genetik. Man sköt ju bara hej vilt, man hade ingen aning om vargen man sköt hade den bästa genetiken av dem alla.

Om man gjort såhär istället hade jag inte blivit arg: Om naturskyddsverket hade gått ut i Media och sagt att vargstammen i Skåne har extremt dålig genetik och det är en så stor del inavel att vi måste skjuta av vissa och sedan införa nya vargar från andra länder för att flocken ska överleva. Och sedan hade ett fåtal jägare gått ut och undersökt vilka vargar som hade den sämsta genetiken och sedan skjutit de. Då hade jag tyckt att detta var okej. Men så som det gått till nu är det fan bara massa ursäkter för skjutgalna imbeciller att få gå ut i skogen och döda.

Dessutom sa nej-sidan att i Spanien exempelvis lever mer än ett tusen vargar i vissa område och där har aldrig varit någon debatt om dem. I andra länder finns också många fler vargar än i Sverige och där är det även tätare befolkat. Så vad fan stör vargen för?

Jag kan säga en sak. I debatten igår var det verkligen ja-sidan som var grymt okunniga.

Hörde i förbifarten att vargar på Skånes djurpark blivit skjutna för att de rymde. Sofie blir inte förvånad, för hon har förstått sedan länge att människan har ingen empati, ingen logik och absolut inget sunt förnuft.

LÅT VARGARNA SPRINGA, LÅT DE LEVA, LÅT DE VARA!

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0