Omänskligt


Igår stod jag och väntade på Carro i cirka tio minuter vid ingången pressbyrån + skånetrafiken vid Södervärn.Fram kom en kvinna med kutrygg, grått hår och hade ett ansikte nästan liknande en häxa man ser i sagor... "kan du hjälpa en hemlös med ett par kronor?" frågade hon och jag grävde upp den tia jag visste att jag hade i väskan. När hon sträckte fram handen såg jag att hennes naglar var helt brunsvarta, som om de vore målade.. Liknade blyertsfärg. Sedan bevittnade jag henne vandra små steg förbi ingången resten av tiden jag stod där och fråga den ena människa efter den andra efter ett par kronor. Jag kan inte uppskatta hur många människor hon frågat men där var människor konstant.


Ingen gav henne en endaste krona under tiden jag stod och tittade. Det var EN person som stannade upp och antagligen sa att han inte hade pengar. Några personer vrickade på skallen, utan att möta hennes blick, utan bara fortsatte dit de skulle. Ungefär lika många ignorerade henne totalt och vissa råkade till och med stöta till henne när de gick förbi. Hon fanns inte.

Det värsta var väl ändå en tjej som kom ut från Pressbyrån med en fika i famnen. Man såg den vita påsen som man brukar få nybakta bullar i. Hon kollade förskräckt med sina utstickande kanintänder och bara vrickade på huvudet, efter misslyckat försök att ignorera henne helt. Hon såg fan skräckslagen ut. Hur kan man stå där med sin fika och inte ge några ynka kronor till en hemlös kvinna?

Jag är naiv, jag trodde inte människor var så jävla egoitstiska. Visst, hon kanske köper sprit för den femman eller tian du ger henne, men hjälper inte spriten henne mer än vad femman hjälper dig?


Jag håller med Phil Collins när han sjunger.. Oh think twice... Cause its another day for you and me in paradise..

Och en sak till. Jag tycker att fler kan kosta på sig att köpa en Aluma tidning i månaden, kostar 30 kr!

Kommentarer
Postat av: Anonym

men saken e den att i sverige e det jävligt svårt bli hemlös, blir du det e det i regel pga av dig sj, missbruk eller alkohol.. och visst e hon en människa och ska bli sedd med värdighet men vill personer osm jobbar för sina pengar itne ge bort dem så respektera det oxå. dem ska inte se ner på någon hemlös men vart dem lägger sina egna ihoptjänade pengar på e upp till dem lika mycket som du väljer vart du vill lägga dina. Gamla eller unga, fattiga eller rika, vi alla ska behandlas lika..

2010-02-05 @ 21:03:28


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0