Sofie upplyser

Jag lyser ju upp alltid, men kanske inte upplyser så ofta... Så det ska jag göra nu!

Jag tog mig en liten dröm precis och kom då att tänka på det här med hjorthornssalt. Många säger "hjortronsalt" men det heter faktiskt hjorthornssalt.

Då tänkte jag "men varför heter det så? det kan väl inte vara gjort av horn??"

Förr i tiden så gjorde man faktiskt hjorthornssalt av horn och klövar av bland annat hjortar, därav namnet. Men idag så gör man det på konstgjord väg, och saltet består av bland annat ammoniumvätekarbonat och är ett kemiskt jäsmedel. När man använder det i ex drömmar så försvinner ammoniaken ut, men om man använder det i kakor som inte ska ha det så hinner inte ammoniaken åka ut ur kakan och då kan kakan förstöras. Typ.

Så där fick ni kanske en nyhet eller två, eller visste ni redan detta, som de smarta läsarna ni är :)

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0