Sharaf hjältar

Sitter och läser Dagens nyheter, som mamma tog med sig till mig igår för att visa ett intressant reportage. Ja, det var väldigt intressant. Det handlar om en kille som heter Farman som under sin tonårstid var väldigt präglad av den så kallade hederskulturen. Han hade alltid fått mer än sina systrar och sågs som mer värd och han och hans vänner höll stenhård koll på sina systrar, så de inte skulle dra skam över familjerna.

Om hans vänner såg hans eller någon annans syster ute ringde de till hennes bror och berättade, då var det så att han skulle komma och ta hem henne, läxa upp henne. Han smygläste sina systrars sms för att titta så det inte var från någon kille och det var det en gång, ett vanligt sms, som hon sedan riskerade att bli bortgift för. Men hon klarade sig.

När Fadime blev mördad av sin familj ville inte Farmans och hans vänner vara tysta i den minut som skolan höll, för de såg henne som en hora som förtjänade att dö.

Det var den dagen när Farman själv blev förälskad i en arabisk tjej och såg det våld hon blev utsatt för på grund av honom, som han bröt mot hederskulturen och nu är han med i Sharaf hjältar, som är en organisation som beskämpar de delar av hederskulturen som bryter mot de mänskliga rättigheterna och föreläser för både killar och tjejer, men främst tonårskillar. Idag tycker han att alla killar och tjejer måste kunna få uppleva kärlek och vara fria att bestämma över sitt eget liv.

Jag blir väldigt rörd att denna historia. Dels att se att detta verkligen existerar, det är helt sjukt. Jag har i och för sig sett det förr.. En tjej jag gick i samma klass med fick ordentligt med stryk när hon kom hem sent på kvällen och blev också bortgift när hon ertappades ha en pojkvän på skolan. Hon blev gravid och syntes inte mer i skolan. Jag hoppas hon är lycklig med den mannen hon blev bortgift med i alla fall, man kan alltid hoppas.

Men det andra som berör mig är att han vågade gå emot detta, vågade stå upp framför sina familj och släkt och säga nej. Det är en stor sak och otroligt modigt. Jag beundrar honom, för det är viktigt att kunna förändras.

Hur det gick med hans föräldrar? Han berättar att när de fick jobb förändras de också lite och förstår att hans sytrar måste få leva som de vill. Hans pappa har kommit och lyssnat på Farmans föreläsningar och tycker att han gör ett bra jobb.

Det går alltid att förändras, och att skapa förändring.. Det enda som krävs är mod.

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0