My school

Tänkte berätta lite om min skola, för jag tror kanske att många av er inte vet vad jag gör exakt, så here it goes...

Jag pluggar IMER, som är ett program på Malmö högskola. IMER står för Internationell Migration och Etniska Relationer. Många skräms av namnet, men dela upp det så låter det inte så svårt. Internationell migration - varför flyttar människor? vilka lagar finns det i europa och sverige, samt i andra länder om migration och integration? Hur skiljer sig politiken? Vilka teorier och olika typer av migration finns det, ekonomisk, social osv osv.
Sen etniska relationer - teorier om kultur, hur kan man se på kultur och vad är kultur? Vad händer i ett mångkulturellt samhälle? Vilken påverkan har media på samhället? Rasism med mera.

Ungefär så skulle man kunna beskriva programmet. Jag har pluggat i ett och ett halvt år ungefär och lärt mig väldigt många olika saker. IMER handlar inte om bara kunskap eller fakta, utan vi utvecklar vårt sätt att se på världen kan man säga. Så man växer mer som människa än man får högre IQ. För när det gäller migration, kultur och relationer så spelar inte fakta, IQ och rätt&fel så stor roll, utan sättet man ser på varann och den kunskapen vi har om olikheter och människor i stort. Samtidigt så lär vi ju oss också hur andra har sett på de här sakerna och på så vis kan vi själva utveckla vårt synsätt, vi lär oss om lagar och regler i Sverige och andra länder, asylprocessen och politiken - så på den fronten handlar det mycket om fakta. Jag tror man behöver lite av båda faktiskt; lite fakta och lite egen tankeutveckling, när det gäller alla program och utbildningar.

Den första terminen var en introduktion till programmet och även övning i tal och skrift. Den andra och tredje terminen läste vi IMER-kurser och skrev också en B-uppsats, som ett slags projektarbete kan man säga. Nu är jag inne på fjärde terminen där vi själva fick välja kurser och jag valde Samtalsmetodik samt "Entreprenörskap och social förändring". Jag valde de för att jag tror att jag kan ha nytta av att kunna samtala gott, bli medveten om hur man talar och vad miner, kroppsspråk och detaljer säger i ett samtal. Jag valde entreprenörskapskursen för att jag ville omvända min teoretiska kunskap till något praktiskt och lära mig hur man blir mer innovativ och inte bara pratar om förändring utan faktiskt genomför den.

Nästa termin ska vi, som jag redan sagt, ha dels varbara kurser och dels praktik. Sen nästa höst så ska vi läsa vår sista termin innan vi är klara. Jag tycker IMER är bra eftersom man, som jag redan sagt, utvecklas oerhört i sig själv och sina åsikter, man lär sig även ren fakta och sen får man anpassa det mycket efter sig själv. Två hela terminer som man får utforma själv är verkligen en stor möjlighet.

Vad kan man bli?
Vi får ingen fast titel, utan programmet blir en merit för de arbete vi söker. Vi kan söka jobb inom migrationsverket, flyktingmottagande, integration, olika myndigheter men även privata företag som vill satsa på att ha en integrationsprofil osv osv.

Som tips till er som ska söka in på högskolan så säger jag, efter välutbildade människors ord, att var inte rädda för att välja en utbildning som inte ger er fast titel, för det ger er också en mycket bredare arbetsmarknad. Om du har en titel så är du ofta fast i vissa yrkesroller, men om du bara har en utbildning som merit så kan du själv vända och vrida på den så den passar in på flera yrken och områden :)

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0