Utvik på facebook

Det här inlägget handlar inte om fysiska utvik på facebook, utan om psykiska. Om människor som verkligen blottar allt.

Hela den här grejjen facebook har verkligen gått över gränsen. När ens släktingar 30+ skaffar det, så känns det lite löjligt. Jag har facebook själv. Trots att jag irriterar mig rätt mycket på själva fenomenet facebook, så finner jag det lite lugnande att veta att människor kan få tag i mig. Jag finns och jag går att få tag på. Dessutom kan jag hålla lite koll på kompisar. Det handlar nog om kontroll från min sida. Kontroll över vänner och kontroll över att människor kan få tag i mig. Då menar jag inte nära vänner utan snarare gamla kompisar som inte har mitt nummer längre.

Vad är det då som retar mig angående facebook?

Livshistoria
Jo, för det första så retar det mig att människor skriver ut hela sin livshistoria på den där lilla rutan där man ska skriva vad man gör. Normalt kan tyckas att skriva "såg timbuk igår, skitbra" eller "är i göteborg, nice!", ungefär. Men ganska ofta ploppar det upp saker som "jag jobbade mellan 12-17 igårkväll, sedan sprang jag en runda med hunden och efter det lagade jag min favoriträtt och nu ska jag till min kompis". Vem har egentligen frågat efter en redovisning på hela din helg? Skaffa en blogg!

Att berätta för mycket
Kärleksliv är busenkelt att följa på facebook, när det gäller vissa människor. De berättar när de ska på dejt, att de blivit kära etc. Är det inte lite privat att skriva framför minst ca 50 kontakter (antar att de flesta har minst 50 kontakter) om du ska på dejt? Har du hört talas om privatliv??

Dumma quiz
Det tredje som irriterar mig är när människor gör quiz som "vilken är din favoritfärg?", "När kommer du gifta dig", "Vad kommer dina barn heta?". Det är rent idiotiskt enligt mig att göra en quiz angående vilken favoritfärg man har, vet man inte det? Och att fråga vad ens barn ska heta är lika dumt. Ett quiz blir väl kul därför att det byggs på någonting personligt och sedan visar ett resultat som kanske kan stämma? Det måste väl finnas någon sannolikhet i ett quiz eller ska det vara så dumt att det därför blir kul. Men ens favoritfärg är bara korkat.

Andra quiz som är ännu mer irriterande är quiz som bevisar folks dåliga självkänsla! "är du snygg?". "är du bra på att kyssas?" eller "Hur bra flickvän är du?". Skaffa lite självförtroende och fläk inte ut dina personliga komplex på facebook! Om du nu gör quizet, måste du publicera det? Jag kan lova att människor kommer inte börja att tycka att du är snygg för att ett quiz som du publicerar säger att du är det. Quizet har inte sett dig!! Hur man ens kan göra ett quiz angående vad ens ungar ska heta eller när man ska få barn är helt uppåt väggarna enligt mig.


Jag tycker man ska ta tag i sitt liv och inte fläka ut sig helt inför människor på facebook. Om man har en blogg är det en annan sak känner jag, för det känns lite mer privat. De människor som vill läsa gör det. Har jag bett om att få reda på hur din helg har varit eller om du dejtar en skitsnygg kille? Isåfall skulle jag läst din blogg, därmed punkt.

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0