Sunny day..

Underbar dag! Min älskling har varit på komvux och talat om att läsa upp ämnen så att han ska kunna söka till byggingenjör. Jag hoppas det går vägen! :)

Sitter och pluggar nu och skriver en inledning till vår uppsats. Jag älskar att skriva inledningar, att fånga läsarens intresse. Vad sägs om min inledning??


- " Jag får inget jobb, därför kastar jag sten. Jag har sökt jobb i tre år, men du vet hur det är 'Var kommer du ifrån? Rosengård. Jaha, kul att du kom hit. Hej då.'"


Citatet kommer från artikeln "Ungdomshänget styr Rosengård" som publicerades i Sydsvenskan den 29 april 2009. Skribenterna skildrar deras upplevelse när de besökte området och talade med ungdomar, i bland annat Herrgården. Den här personen påstår att han/hon inte får arbete på grund av att han/hon bor i Rosengård. Om detta är sant, varför är det så här? Även om det inte är sant att han/hon inte fick jobbet på grund av sitt bostadsområde, är det dock relevant, då det visar att personen i fråga känner av en stigmatisering. Han/hon känner sig stämplad av sitt bostadsområde. Vi vill i denna uppsats undersöka Malmös ungdomars känslor och tankar inför Rosengård. Anser de att den bild media ger utav Rosengård stämmer? Vad är deras egen bild och har de kanske fått den från någon annanstans än av media? Är Rosengård ett område de undviker och kan det vara så att området är stigmatiserat bland ungdomar i Malmö?



Inledningen behöver inte vara akademiskt skriven om ni undrar, den kan vara populärkultur sa vår handledare :) Om jag inte haft läxa hade jag mer än gärna suttit ute och solat. Men nu ska jag städa efter marsvinen, ta in de i buren och sen får jag väl mata Shelly lite till och fortsätta med läxan.

Det roliga är att jag kan gå ut sen, ska till Åhus på personalmöte ju :) Bistro! Min arbetsplats alltså, restaurang Bistro i Åhus.

Vi hörs sen, skriv något kul! Länka till din blogg, do something så att jag får något kul att läsa sen!! :)

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0