De eller dem?

Jag är grym på att använda de och dem rätt. Enligt mig. Vet ni hur jag blev så grym? Jag fick ett superbra tips från en lärare på högstadiet.

Dem ska skrivas i meningar där det hade kunnat sättas ut ett "oss"
De ska skrivas i meningar där det hade kunnat sättas ut ett "vi"



Exempel 1. Vi retade dem.
Regel: Vilket hörs bäst - vi retade oss, eller vi retade vi. Jo oss, alltså ska det vara dem.

Exempel 2: De skjutsade mig hem.
Regel: Vilket hörs bäst - Vi skjutsade mig eller oss skjutsade mig - Jo vi, alltså är det de.

Denna regel har hjälp mig i de allra flesta fallen, men finns självklart undantagsfall även i denna regel.

Det kan också omtolkas som att det ska vara "de" i fall när det handlar om personen som gör något, alltså huvudpersonen och "dem" när det handlar om personen som någon gör något åt, alltså den andra personen.

Exempel. "De log" (det är de som gör något, huvudperson)
Eller, "När jag sa hej log dem." (där är det "dem", därför att det är jag som är huvudpersonen och de andra person)


Hoppas detta var till hjälp för er som har problem med "de" och "dem"! :)

Kommentarer
Postat av: Jessie

haha vilket bra tips. är lika imponerad som när jag lärde mig att man kunde räkna nians tabell på fingrarna.



:)



Jo det är en låt text, "upp som en sol" av niclas wahlgren. gillar den skarpt.



haha tack så mycket för din snälla kommentar, you warm up my heart.



KRAMMMMM

2009-05-30 @ 21:08:09
URL: http://jessiiejones.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0