Stereotyper.

Hej allihopa! Hej hej hallååå. (fick en tanke på Timbuktu, han har ju en låt som börjar så.. hmm har glömt vilken. Carro bad mig lyssna genom hans nya skiva så vi kan diskutera favoritlåtar hihi, får jag göra!)

Denna dag hade jag tänkt diskutera stereotyper. Och de är ju inte positiva. Det finns en viss folkgrupp vi kan kalla "Z", ni vet vilka jag menar. Dessa har en masa rykten efter sig och jag har aldrig förstått vad folk pratat om, i Kristianstad finns nämligen inte så många utstickande människor. Jag har trott att det var obefogad kritik, för "z" är ju den värsta förolämpningen man kan säga till vissa människor. Dock så har jag ju börjat vara mer i Malmö, och där ser ni, finns det alla sorters människor. Jag har här träffat på dessa "z" några gånger. Dock inte gruppen i sig, utan de värsta i gruppen, stereotypen av gruppen. För alla vet ju vad man tänker när man säger detta namn lurendrejjare, högljudda, socialt handikappade / kan inte fungera i samhället över huvudtaget, konstigt klädda, slask helt enkelt. Det är ju inte så trevligt. Men varför säger man detta? Eller varför finns det fördomar om fanatiska muslimer eller dominerande arabiska herrar, hedersmordsbenägna kurder, tysta svenskar, skrytsamma wannabe-richies albaner? Jo för att det finns. Men det är långt ifrån alla. Ibland längre ifrån, ibland kortare, men oftast väldigt långt ifrån alla. Men det är de värsta som syns. För när man ser en fördom bekräftas, då ser man det, reflekterar över det. Men när man ser vanliga människor, då tänker man inte på dem som tillhörande av en viss etnicitet, utan som människor.

Som jag sa har jag stött på stereotypen av dessa "z". I somras när vi åt exempelvis. Vi var helt ensamma på hela, stora uteserveringen och två kvinnor skulle röka. De sätter sig precis bredvid oss och förgiftar oss med rök. Nice. Idag på burgerking. Klädslen och utseendet utpekade dem, päls och skyhöga, smala klackar, lila byxor. Omatchande, omodernt. När vi sedan sitter och äter börjar killarna i familjen störa några ungdomar (som inte hade gjort något!) genom att kasta pommes på dem och sedan visade han magen (den var inte liten) mitt i restaurangen. Jag nämnde inte att de var vuxna! Killarna var väl runt 20, en kvinna runt 23-24 och den tredje måste varit över 25. De hade små barn med sig också! Sedan när de jagat iväg ungdomarna till slut så satt de och rapade hela tiden! Detta var så sjuktligt störigt så det finns inte. Om det är något jag stör mig på så är det människor som inte kan uppföra sig!

Detta var verkligen den värsta stereotypen, tillsammans med dem som springer runt och säljer "äkta" guld. Dessa stereotyper förstör så sjukt mycket för alla andra. Det kan inte vara lätt. Jag drog upp detta för att jag tycker det är intressant. Vi måste minnas att de vi ser som bekräftelse av våra fördomar, ofta, är en liten skara av folkgruppen. Och det är dem man ska tycka illa om, inte hela gruppen.


Nu lite lättsamma bilder ;) Jag hittade en klänning på rea på gina idag. Såg den igår och köpte den idag. Den är nice!

  

♥ Puss hej gott folk!

Kommentarer
Postat av: jessie

haha ja det var riktigt roligt och svettigt värre, :) kram

2009-01-21 @ 12:01:30
URL: http://jessiiejones.blogg.se/
Postat av: fyllllld med fördommar =P

hehe jo men oftast har man fördommar pågrund av att det oftast är de värsta som "talar ut" och skapar sig ett namn, alla nationer, hudfärger, utseénden, stilar, personligheter allt allt...där är alltid någon som har en fördom för sådana människor, jag har fördommar av ex. punkare eller "EMO" personer, igår sa jag ju till dig då vi såg ett gäng punkare eller emo eller fan man nu vill kalla dom att de alltid är stökiga och har inte ett fucking liv, och ja där såg vi hur fulla dom va...kl 7 typ...på en tisdag...smart! så ja som sagt sen finns det nog snälla EMO´s som kanske beter sig bra, men som ej syns men fördommen kommer finnas iallafall..eller ex. de gipsys vi såg i BK, snacka om att dom lever upp till sin fördom...shit innan jag fortsätter så måste jag nog bara tillägga att jag verkligen verkligen har svårt att sätta en punkt, mitt snack bara fortsätter o fortsätter utan att ta stop....nu sätter jag ett stop och fortsätter igen.



så...hehe men men man kan ju fråga sig såhär, varför har dom fått den fördommen dom fått, jaja jag ska inte yra som en annan idiot, men jag tror inte du begriper av ett ord som jag skrivit =P kyss min fjant!

2009-01-21 @ 18:13:34
Postat av: Sara

fin klänning sofie ! :D

2009-01-24 @ 12:37:42


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0