Friday=parteyy!

Idag var det fredag och hela veckan har gått. Vad har hänt denna vecka? Jag har börjat en ny kurs i skolan med nya kurskamrater. Eller ja.. kamrater vill jag inte kalla dem :p Den delen av dem som pratar är riktigt störiga. Tyckte Dilshad också när jag beskrev :p Honom har jag förstås träffat, bråkat med via sms, blivit sams, sökt jobb, träffat Linnsi, fikat med Madu, kollat på top model *yea*, ändrat min bloggheader samt haft ett bråk med en klasskamrat idag haha.

Varför är det så lätt för mig att bråka med killar och inte tjejer? Skulle vara kul att få veta det. I alla fall, vi har så sjukt olika syn på etnicitet och jag tycker han har missat hela poängen med IMER, men det är ju min åsikt och detta är min blogg och här får endast min åsikt plats *hehe*.  Vi hamnade i en väldigt het diskussion som blev lite skrik ibland haha, då jag anser att etnicitet är socialt konstruerat och det konstrueras under ens uppväxt, sitter inte i blod, finns inte när man föds och var man föds har ingenting att göra med vem man är. Det har det i många fall, men kan vara viktigare för vissas etnicitet än för andras. Jag är öppen att se vem som helst som svensk om den personen känner sig svensk och anser att Sverige är dens hem. Om personen kan svenska lika bra som mig, har växt upp här, kan lagar och regler så vad är det som gör att vi inte är samma?

Min klasskamrat då anser att den etnicitet föräldrarna har, har barnet, kvittar om barnet är uppvuxet i ett annat land, och även om personen i fråga nästan aldrig besökt sitt ursprungsland så kommer det alltid vara hemmet för personen och han/hon kan inte räkna sig som något annat. Alltså kan man inte säga att man är svensk om man har svart hår och är född i Irak, kvittar om man levt här hela sitt liv och är en del av den svenska kulturen.

Vi har hela tiden läst att det finns en primordialistisk (som hans syn) syn på etnicitet och en konstruktivistisk (som min syn) syn på etnicitet och att många forskare idag har den konstruktivistiska. På wikipedia står det att det handlar om identifikation och vad man indentifierar sig med är högst kontextbundet och att en "svensk" kan känna sig svensk fast personen inte är etniskt svensk. Så tycker jag. Och jag tycker han (klasskamraten) borde veta att man kan se saken på olika sätt och som högskolestudent inom IMER tycker jag att man ska se det som jag gör, eftersom det är så alla moderna forskare ser det. Och jag skulle vilja påstå att det är hans syn som föder rasism.

Iaf, nog om det. Fan vilket utlägg jag gjorde :p Party ikväll ja! Blir en utgång med Dess och Madu och kanske Madus kompis.. får se hur det går, har inte så bra intryck av henne, men men man kanske ändrar sig ikväll! Dess ska sminka mig, så vi får väl se hur det blir haha. Ska ta foto ;)

Puss alla söta läsare som står ut med mitt tjat! ha en superfredag!

ps, idag var mitt hår helt perfekt när jag vaknade, tack!
det har växt också ^^

 Min tröja är LILA, men den färgen känner inte min kamera till!!


Kommentarer
Postat av: Sara

Jag håller med dig! Men vissa invandrare blir väldigt "pressade" av föräldrarna att de tillhör landet föräldrarna kommer ifrån trots att barnet inte varit där och hälsat på. Detta tycker jag är fel! Vem som är svensk handlar inte om hudfärg , eller barnets ursprung, enbart erfarenheter och vilket sätt de blviit uppfostrade på..

2009-01-24 @ 12:44:11


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0