Äcklad

Det är en sjuk värld vi lever i och människan är det äckligaste djuret bland dem. Åh vi tycker att chimpansen som drack sitt eget kiss på kolmården var äcklig men vad fan är detta? Jag har väl vetat att fast jag inte äter kött så får jag i mig massa konstiga saker, det har jag väl vetat men ändå trott att det mesta var djur-fritt.

Men jag hittade en lista på alla animaliska produkter i livsmedel och den listan var inte liten. Det finns fan i allt :S I schampo, balsam, solkräm, hudlotion, tandkräm. Ja, det finns inte i alla, jag har checkat mitt badrum och min tandkräm, solkräm samt schampo verkade inte ha något animaliskt, men mitt balsam samt hårinpackning innehöll detta:

Keratin:

Proteinämnen som finns i horn, hovar och fjädrar hos djur. Används i schampo, balsam och gödningsmedel.

Om ni tittar på dessa utvalda ämne som jag visar nedan så ska ni se hur sjukt jävla äcklig mänskligheten är. Jag kommer aldrig ifrån dödandet, utnyttjandet av djur, plågeriet, utrotningen. Det finns inpå mig hela tiden och jag tänker inte ens försöka komma ifrån alla ämne, för det blir ett heltidsjobb!


 

Ambergris (grå ambra)
Ämne som kaskelotvalar (spermacetivalar) kräks upp. Samlas in efter uppkräkningen eller genom att den dödas. Grå ambra är mycket sällsynt och dyrt. Ambergris binder lättflyktiga doftämnen i parfym.

Amniotic fluid
Vätskan som omger fostret i livmodern. Används i kosmetika.

Amylase
Enzym från grisens bukspottskörtel. Används bl a som konsistensgivare i kosmetika men även i t ex bröd.

Bone meal (benmjöl)
Pulveriserade djurben. Används i gödsel, i vitaminer och tillskott, som en kalciumkälla och i tandkräm.

Castor/castoreum (bävergäll)
Fixeringsmedel framställt av extrakt från de anala doftkörtlarna hos bävern. Binder lättflyktiga ämnen i parfym. (förväxla ej med castor oil, som utvinns av bönor)

Civet (sibet)
Ämne som skrapas från sibetkattens anala doftkörtlar, binder lättflyktiga ämnen i parfym.

Collagen (kollagen)
Protein som utvinns från kalvars och smågrisars bindväv. Används i syfte att bygga upp vårt eget kollagen vid åldrande.

Emu oil (emuolja)
Olja från slaktade emustrutsar som numera föds upp på farmer. Används i kosmetika.

Musk (mysk)
Torkat sekret från myskkörteln vid hannens könsorgan hos den asiatiska myskhjorten, som dödas för detta ändamål. Används idag i parfym.

Silk protein
Utvinns av silke som tillverkas av silkeslarver. Silkeslarverna kokas levande.

Spermaceti (vit ambra, valrav, valfett)
Vit, vaxartad substans från huvudet på den utrotningshotade Spermacetivalen. Används som bas i salvor och krämer, lenar i rengöringskrämer, förbättrar glans och konsistens i schampo.

Uric acid (urinsyra)
Finns i urinen hos alla köttätande djur. Används i solkrämer för att förhindra skador av solbränna.

Om ni vill kolla på de andra 90 ämnena, gå in på denna länk:
http://www.greenoption.org/e-nummer/animaliskautan.html#spermaceti

Om ni vill kontrollera närmre, gör som jag. Ta de sakerna du misstänker att det kanske finns något i, som schampo, balsam, solkräm osv, och lägg bredvid datorn. Tryck på "sök på den här sidan", sen skriver du in varje ingrediens och söker, om det finns där. Det mesta jag sökte fanns inte, men om man använder lite dyrare krämer och schampo så ska man nog vara mer försiktig....

Usch, förstår inte denna grymma värld. Djurs liv för att vi ska ha glansigt hår, fin hy. Bebisars död för att se unga ut. Shit, betyder vårt utseende mer än någon annans liv? Människan är sjuk i huvudet.

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0