"så som det alltid varit"

Nu har jag träffat min gamla vän :D Superkul! George var också med, hans bror. Vi åkte till stan och jag&Peet tog en fika på Burger king medan George tränade, sen åkte vi hem till dem och tittade på en mycket bra film. Zeitgeist hette den, en kritisk dokumentär skulle man kunna säga, som granskar kristendomen och 11 september bland annat. Jag är inte kristen eller religiös, men nog har jag alltid tänkt att det finns någon sanning bakom bibeln. Enligt denna film så fanns det flera gudar inom den egyptiska tron som hade sjukt lik historia som Jesus, fast mkt tidigare. Bland annat finns det en rad hjältar som föddes av en oskuld den 25 december, uträttade mirakel i olika former, fick gåvor av tre män, en stjärna inblandat, korsfästes och återuppstod tre dagar senare. Helt sjukt. Sen finns det liknande berättelser om ex. Moses och Noa, fast de heter andra saker. De jämförde kristendomen med tron på solen och stjärntecken och väldigt mkt från kristendomen kunde kopplas till stjärnorna. Iaf, om ni vill se den så sök på google videos tror jag. Handlade ju också om 11 sept, men svårt att förstå allt. Jag har Fahrenhet 9/11 här hemma som jag ska se istället! Har ej sett den än..

När jag skulle tala om detta med mor när jag kom hem så blev det diskussion. Hon är en sån som tror på allt som det alltid varit och granskar inte. Jag däremot, vill i stort sett alltid granska och förhålla mig kritiskt till samhällsfrågor. "Så som det alltid varit" är INTE Sofies grejj :p Så vi hamnar ofta i dispyt kan jag säga. Man kan inte prata om världsfrågor med henne överhuvudtaget. Både jag och brodern är intresserade av sådana saker, men hon börjar istället prata om köttfärs eller trafiken, typ. Förra veckan vid middagsbordet började jag&Henrik prata om vapenindustrin och Sverige, men hon började prata om maten eller någt liknande. Väldigt irriterande tycker jag, att inte intressera sig för den värld man lever i! Att bara följa strömmen, göra som man alltid gjort, utan att reflektera för fem öre. Är det den nya generationen som tänker efter? One can allways hope. Isåfall kommer världen bli lite bättre om 20 år! Jag menar, vi unga blir vegetarianer, vi blir medlem på djurens rätt, protesterar, demonstrerar när något är fel. Vi ställer krav och köper ekologiskt. Vi verkar ta vårt ansvar och det är det som är det viktiga. Inte bara tänka på köttfärs!

herregud.

((I had too!! )) Väldigt trevligt att träffa Peet&George igen!! Får se när det blir nästa gång...

Nu ska jag sova, imorgon är det skola :)


Jag&George på hans student år 2007!
Jag&Peet innan vi åkte till hans skola ^^

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0