Cafékultur

Idag i Kristianstadsbladet stod det om cafékulturen i Kristianstad. Den nya umgängestypen. Ja minnsan. Men är detta bara i K.stad??

Om jag är i stan så måste jag fika. Och om jag säger till en kompis att vi ses i stan, menar jag att vi ska fika, och det är inga frågetecken. De fattar det :D Man kan typ knappt ses och bara gå på stan, det krävs en fika, för att kunna snacka ordentligt. Om man har problem så kan man säga det på caféet, inte mellan affärerna liksom. Om man ska fråga nåt viktigt eller bara skvallra om något, cafe is the shit.

I k-stad har vi en massa café. Vi har 6 café i centrum med egenbakade kakor och två cafén med fabrikstillverkade. Folk går dit ändå, men mest för caféets skull. Alla har liksom sitt favoritcafé. Jag går till Fenix för att det är sjukt mysigt, ombonat, avslappnande miljö, världens godaste cappucino, goda kakor och världens trevligaste ägare. Lagom stort också, man sitter inte ovanpå varann. Dessutom är alla våra cafén privata, inte stora kedjor.

I Malmö suger caféutbudet!! Det finns espressohouse efter espressohouse och Waynes coffe. Inte ens egna kakor, dessutom svindyrt, dessutom sitter man astrångt och kan inte direkt snacka privat. Jag tycker det speciella med café ska vara att de ska ha sin egen prägel. Jag vet typ ett enda privat café i Malmö centrum, det där gammeldagsa som också är svindyrt.

Nej, Kristianstad är verkligen en bra stad när det gäller att fika! Men är det bara i denna stad som fikakulturen vuxit? Svara alla ni från andra städer!


Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0