Lefkas!

Nu min kära vänner kommer en presentation av vår resa!! Som ni har längtat och lidit, men nuuu får ni se ;)

Den lilla byn Nidri var vår destination. Den ligger på Lefkas, som är en grekisk halvö (typ som Öland). Ön är väldigt grön (Greklands grönaste) med trädbeklädda berg i stort sett överallt. Det ligger nämligen ett stort berg i mitten av hela ön och det får man köra upp på om man ska ta sig runt Lefkas. För ett antal hundra år sedan var Lefkas erövrat av Italien, vilket gör att Lefkas är ganska italieninspirerat med färgglada hus istället för vit/blåa som grekerna ofta har. De flesta restauranger är grekisk/italienska och många pratar italienska. Det visste inte vi, för vi ville egentligen ha det genuina Grekland, men men. Mysigt var det ändå!

<--- Lefkas från flyget!

Att flyga var för övrigt skitkul! Jag som var nervös... Det kändes härligt (förutom att det blir rätt drygt och trångt!). Nu är en rädsla borta iaf!

Hotellet var jättemysigt! Vi hade två balkonger, varav den ena låg i skuggan och hade jättefin utsikt över bergen. Rummet var litet, men mysigt som sagt. Allt man behövde! Hon som ägde hotellet var trevlig och hon hade en mysig pool med poolbar. Där kunde man få en massa olika smårätter och deserter (dock orkade vi ofta inte så mkt och sen var vi utflugna från hotellet oftast!).

Utflykter gjorde vi en hel del! Två dagar åkte vi runt själva med en scooter. Det var fint att åka bland bergen! Den första dagen åkte vi till den vackra stranden Porto katsiki, som låg några mil bort och på vägen hem stannade vi till i Vasiliki, som är en surfstad och just den dagen var en massa surfare i vattnet. Där tog vi ett dopp innan vi stack vidare hemåt. den andra dagen körde vi till Kathisma beach, vilket var vackert, men inte så vacker som vi hade trott (vilket antagligen beror på att vi hade sett det vackraste vi någonsin sett och upplevt i Porto katsiki!) så vi stannade där en liten stund bara innan vi körde mot Porto katsiki igen. Där upplevde vi lite kaos eftersom vi inte trodde vi hade tillräckligt med bensin för att komma tillbaka de ung. 2 milen till en bensinstation! Så vi försökte snacka med några italienare och drog in en grek som också försökte kommunicera - kul! Den greken var otroligt hjälpsam och till sist hittade vi en mc-knutte som hjälpte oss :p En dag åkte vi med buss på Lefkas sightseeing (inte kul!). Vi åkte runt med en minibuss och såg lite bergsbyar, sedan stannade vi vid ett kloster med munkar, vilket var vackert! En massa gamla biblar, psalmböcker mm från 1700-talet och framåt! Fascinerande!

Den sista dagen åkte vi ut på en båtutflykt där vi badade i en grotta och åkte runt utanför Onasis öar. För er som inte vet var han en mkt rik man som levde för några år sedan, som köpte en grekisk ö och alla närliggande för att slippa grannar. Där byggde han hus, hamnar till honom själv och hans vänner, en pir endast för hans bröllop och en egen kyrka! Iaf. Sedan stannade vi på en strand där det bara var vi och hade lite grillad mat och snorklade.

Det var helt enkelt en underbar resa! De andra dagarna låg vi vid stranden, poolen och njöt! Här ska ni få fler res-bilder. Åh, jag kan säga er att jag vill tillbaka mer och uppleva allting som det känns som att man missade (fast det var inte mkt!!)