USA

Halloj :p
Ja, idag har varit en ganska intressant dag. Istället för vanlig föreläsning ville Tobias att vi skulle lyssna på några amerikaner av olika slag som talade om finanskrisen och latinos/färgades påverkan. Det är nämligen på debatten just nu att detta är de svartas fel. Hmm.. Ja, döm själva. Dessa människor beskrev i alla fall verkligenheten, nämligen att det är bevisat genom statistik att färgade människor mycket mer sällan får lån jämfört med vita (och detta antar jag är oberoende av inkomst, annars skulle det inte vara värt att nämna?). Och de lån som färgade får är för det mesta lån med hög ränta, medan vita får låg ränta. Så inte konstigt att de inte kan betala tillbaka deras lån liksom. Invandrande latinos som inte ännu lärt sig om samhället och ofta är lågutbildade/låginkomsttagare lockas dessutom till att ta farliga lån genom oseriösa lånegivare. De kollar inte upp personen särskilt noga och berättar inte om riskerna som finns för lånetagaren. Vems fel är det då egentligen?

Ja, jag vet att jag kanske upprör en del nu, men min blogg är å andra sidan till för att spegla den jag är. Så jag ska erkänna att jag ogillar Amerika. Rättare sagt den amerikanska andan, inte själva amerikanerna kanske... Jag ogillar deras sätt att ofta se på sig själva som de mest utbildade och utvecklade i världen, deras okunskap om resten av världen (öhhh Europa är väl ett land), att de förbrukar 1/3-del av världens tillgångar, att de åker runt och ska försöka lösa alla arabers problem genom vapen, att de i filmer alltid ska framställa sig själva som världens hjältar. Vet ni till exempel att man inte får låna militärens saker om man ska göra en film om inte filmen framställer Amerika som bra? Nej, då får man inte hyra deras material. Och att svarta var så orättvist behandlade i samhället långt in på 1900-talet.
Men vet ni vad som retar mig mest? Jag har läst många amerikanska böcker på högskolan och i de flesta är det samma tjat "före 11/9" och "efter 11/9". De talar om det som om det vore lika stort som Kristus födelse. De säger att hela världen förändrades den dagen. Åhh det är så synd om dem som blev bombade och därför har de sedan dess hämnats..... jag undrar hur många araber som ska dö för att det ska vara "lika hemskt". Nej, detta upprör mig.

Jaja, detta skulle bli ett inlägg om min dag men återigen kan jag inte låta bli att bara sprida mina åsikter :p

  

Kommentarer
Postat av: Linn

Håller helt och hållet med dig gumman! Bra skrivit!

2008-10-09 @ 21:49:48
Postat av: DilKoolio

hehe det är verkligen en sjuk nation, men men vad ska man göra? dom verkar ha världen runt sitt finger och inget annat land verkar bry sig...



visst..genom deras krig så har dom ju löst vissa problem, men fortfarande, det är ett fuckt up land, människorna verkar inte ha någon koll på någonting, det är ett utav de värsta facistiska länderna, och då turkiet..sen är där ju väldigt många men dom är stämplade enligt mig som de värsta.



det är rätt synd, dom har möjlighet till så mycket kunskap och pengar och allt, men om man tittar på folket och hur dom blir utbildade, hur dom blir uppforstrade, hur dom ska se på saker och ting, så tror man verkligen att det är komedi, och att dom är fullt seriösa också i det dom tror på, väldigt kusligt.



men alla dom har väl sina politiska spel på ett eller annat sätt, men så som det pågår nu vad gäller finanskrisen så är där ett exempel på väldigt väldigt primitivt, jaja så är det...och det värsta är också att sverige påverkas så mycket utav deras finanskris, nästan så man vill skjuta de bankerna fan, blir lite sur för att deras otroliga dumheter ska påverka oss, och man vet att dom verkligen inte får i sig någon vett i skallen, för detta kommer att upprepas om och om och om och om.........ja det kommer hålla på ett tag tills dom verkligen inser "oj..så här kan vi ju inte göra" puss gumman, hoppas detta är en läsvärd kommentar =D puss

2008-10-10 @ 17:39:00


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0