Statistik!

Jag såg en intressant artikel i k-bladet idag och har nu letat länge och till slut hittat uppgifterna på scb's (statistiska centralbyrån) hemsida
Jag tycker de här siffrorna e superroliga att se, dels för att jag är för ett fungerande mångkulturellt samhälle och för att min älskling är utrikesfödd såklart. Men nu till faktan.


2006 års inkomststruktur i Sverige:
Betald skatt och tagen skatt i form av bidrag, tusentals kronor/år och hushåll. Med inkomst menas den inkomstskatt de betalade, alltså skatten på deras lön. Med bidrag menas socialbidrag, bostadsstöd, sjuk- och föräldrapenning, förtidspension och generella bidrag (jag räknar inte med pension eftersom det är något vi alla får förr eller senare).

Födda i Sverige                                           Inkomst: 56,8     Bidrag: 12,1
En utrikes född och en född i Sverige     Inkomst: 61,0     Bidrag: 11,5
Utrikes födda                                               Inkomst: 51,6     Bidrag: 26,2

Med dessa siffror ser vi att de som hävdar att "invandrare" kostar Sverige mycket egentligen har fel, då de, med sin egen betalda skatt, täcker upp för deras bidragstagande och dessutom får ett överskott på 25 000 kronor (om vi räknar bort pensionen, 8300 kronor). Så läste jag någon som då svarade med att "ja men alla andra kostnader, som utlandsbistånd, skola, sjukvård mm". Ja, men om alla hushåll har ett överskott på 8300 kronor så räcker det nog gott och väl till att täcka "invandringens kostnader" på de planen också. Multiplicera liksom 8300:- med alla hushåll bestående av endast utrikesfödda människor! Det blir flera miljarder kronor som kan läggas till de övriga kategorierna.

Ja och sen var det ju det toppenroliga att de hushåll med blandade svenskfödda och utrikesfödda personer har det bäst ekonomiskt :)



Godnatt!!


Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0