Tänk på det :)

Mysigt när det regnar tycker jaag! Man e ju ganska van nu, eller vad säger ni?

Jag skulle gärna vilja ge er läsare en liten tankeställare idag som jag tycker är viktig:)

Nämligen att etnicitet inte är fast, det är föränderligt. Och det är inte bara lilla jag som sitter o skriver detta, utan en massa forskare som tycker så här. De allra flesta forskare inom antropologi (typ människo-studier).  Bara för att jag har uppfostrats svensk eller du albansk, så innebär det inte att vi är det för alltid. Kultur är komplext, det är allt från matvanor och traditioner till levnadssätt, värderingar och synsätt på världen och människor. Ens etnicitet formas efter det samhället man lever i. Jag anser att min pojkvän är svensk, men samtidigt kurdisk då hans familj i allra högsta grad är kurdiska, några av mina vänner anser jag svenskar, men även libaneser eftersom deras traditioner och matvanor är libanesiska. Man kan vara lite gott och blandat. Så vad gör de svenska då? För mig är det att deras liv i stort sett har sett ut som mitt, de har ungefär samma vanor och beteende som mig. De talar lika bra svenska som mig. Sedan finns det de som levt här sen de var kanske 5 år gamla, men som jag ändå inte ser som svenskar... De talar inte svenska flytande och deras värderingar stämmer inte överrens med majoritetsbefolkningen. Men det viktigaste för mig är att de inte själva anser sig vara svenskar, varför skulle de då få lov att bli kallade svenskar?

Sen beror det på vad som är svenskt för dig. Det som är svenskt för mig, kanske inte är det för dig. Så det hela är lite bubbligt. Det jag tycker är i alla fall att när du bestämmer vem som är svensk nästa gång, ta en titt på mer än bara hudfärg och födelseort. Man förändras faktiskt :)

Puss alla, vad tycker ni??

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0