Ha!

Jag har hört fleeeera gånger i disskusionen om svenskar att vi skiljer oss så mycket. Det brukar vara icke-svenskars åsikt i rasistiska disskusioner. "Men ni svenskar skiljer er ju så mycket!! Det är inte bra blaablaa" Ja, ni vet argumenten? Antar att ni hört dem?

Men vet ni vad? Jag tror inte det är sant. Jag sitter och läser boken "etnicitet och migration" just nu och där hittade jag ett asvnitt som behandlar familjeproblem bland familjer med svensk, respektive utländsk bakgrund. Det visade sig att år 1991 såg det ur såhär i skiljsmässoantalet bland olika etniciteter:

Chilenare 5,8 %
Iranier 4,8 %
Finländare 1,9 %
Turkar 1,7 %
Helsvenska par 1,2 %

(för er som är dåliga på statistik så menas då att 5,8% av alla chilenare i Sverige skiljde sig, 1,2 % av alla ursprungssvenskar och så vidare)

Detta var iofs gammal statistik och jag kunde inte hitta nyare på scb, men jag hittade dock en tabell som visar att 72 % av alla barn 1-17 år gamla bor med sina båda föräldrar år 2006.

Så ni som snackar skit om svenskar, hitta nya argument va!

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0